Foto: TT

Fjärrstyrd flygplats kan oroa

Uppdaterad
Publicerad

I början av nästa år blir Örnsköldsviks flygplats den första i världen med fjärrstyrd flygledning, från Sundsvall.

Men de flygrädda kanske inte möter nyheten med någon större glädje.

Tekniken har finslipats sedan 2012. Men sedan Transportstyrelsen nu sagt ja blir det skarpt läge någon gång under första kvartalet nästa år. Då ska trafiken till och från Örnsköldsvik fjärrledas från flygplatsen i Sundsvall.

– Det här måste man betrakta inom flygbranschen som ett industriellt genombrott, att man tekniskt kan göra det här med lika hög kvalitet som i verkligheten, säger Olle Sundin, generaldirektör på LFV.

– Det är det första i världen att överföra bilden till ett annat ställe och att få det operativa godkännandet av en myndighet – på så sätt är det först i världen, fortsätter han.

Känna obehag

Han uppger att det utländska intresset varit stort för det system som byggts upp i samarbete mellan myndigheterna och Saab – och att det har två-tre års försprång på andra.

Sundin pekar på de mängder av sensorer, flerdubbla datasystem och kameror, med bland annat mörkerseende, som säkrar upp:

– Jag känner mig inte osäker ur ett flygsäkerhetsperspektiv.

Men människor är olika och allt här i livet är inte rationellt, påpekar Eva Olivecrona, informatör och flygrädsleexpert på Fritidsresor när hon hör talas om den fjärrstyrda flygplatsen:

– Jag tror att många kommer att känna ett obehag om de får veta det här, om de flyger ofta på den här flygplatsen.

Information avgörande

Olivecrona pekar på att flygrädsla, liksom andra fobier, inte är logiskt grundat – och att det kan vara svårt att övertyga med tekniska argument:

– Men jag tror att vi generellt sett litar mer på människor än på tekniken – vilket egentligen är alldeles fel.

Vilka råd skulle då en expert på flygrädsla ge LFV för att mota rädslan i grind?

– Jag skulle ändå vara otroligt noga med att ta fram information, som du kan läsa digitalt och som folder på flygplatsen. Den ska pedagogiskt och bra förklara varför man väljer det här, hur väl utprövat systemet är, hur alla back up-funktioner ser ut – och jag skulle också ha personal på flygplatsen som kan berätta för eventuellt oroliga passagerare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.