Det gäller på den nuvarande charterparkeringen som kommer att få användas av samtliga resenärer från och med om en dryg månad. Den fria parkeringen är enligt Skellefteå Airport en del i att försöka göra det mer attraktivt att flyga till och från staden och därmed bidra till regionens tillväxt, men också som en reaktion på de nya avgångarna mellan Stockholm-Skellefteå som startade i slutet av mars.
Antalet parkeringar kommer också utökas från 450 till 1.100, en bygginvestering på ungefär en miljon kronor.
– Vi har haft gratis charterparkeringar sedan 2010, och visst har man hört att folk som inte rest charterresor sagt att ”åh, man vill kunna parkera gratis”, men det har inte varit några påtryckningar.
Hur mycket inkomst förlorar ni i samband med att man slopar avgifterna?
– Vi har kalkylerat att den förutspådda ökningen i resenärer kommer att täcka det borfall som vi haft i inkomst från parkeringsavgifterna.
Inga planer på slopad avgift i Umeå
På Umeå Airport har man däremot fortfarande avgifter för att parkera bilen på flygplatsen, och där har man inga planer på att plocka bort kostnaderna för parkering.
– Nej, vi har inte planer på att göra det, utan fortsatt verksamhet som gäller. Det är ingen en avsevärd bit av vår ekonomi, även om jag inte har några siffror i huvudet, säger Bengt-Ove Lindgren, flygplatschef vid Umeå Airport.
– Det är ju ett försök av Skellefteå att attrahera resenärer, men huruvida det fungerar eller inte får man se. Att Umeåbor skulle åka till Skellefteå för gratis parkering kommer inte funka. Möjligtvis med marginalresenärer som bor mitt emellan flygplatserna som kan locka. Annars är det prisbild på biljett, turtäthet och destinationer som är avgörande, och enligt min bedömning kommer gratis parkering att ha marginell betydelse, säger han.
Vill förbättra tågförbindelser
Lindgren menar att den kommunikationslösning som finns till flyget idag är bra med bland annat bra tidtabeller kring flygbusstrafiken, närhet till E12 och E4 och taxiangöring i anslutning till flygplatsen. Det finns däremot en kommunikationspunkt han vill se över.
– Det vi har kvar att göra är att knyta ihop Östra Station med flygplatsen på att bättre sätt. Idag går flygbussen förbi och hämtar upp passagerare, men är tåget sent så väntar inte bussen. Det vore en bra funktion att få till det. Vi har fört dialog om att vi har ett sådant behov, säger han.