Flyglinjen mellan Umeå och Östersund kostar skattebetalarna 10 miljoner kronor per år och har nu fått grönt ljus till 2027.
Men enligt den senaste resandeundersökningen som Trafikverket genomfört är det bara 12 procent som anger sjukvård som syftet med resan. Majoriteten av resenärerna anger affärs- eller tjänsteresor. Men även där är det ytterst få som reser med flyget.
2018 flög i snitt åtta passagerare per avgång. Men sedan dess har det blivit allt färre – både i fjol och 2020 var det bara drygt två passagerare per avgång, och vissa plan har varit helt tomma. Efter pandemin har snittet legat på runt fem resenärer per tur.
I nuläget flygs två dubbelturer mellan städerna varje vardag av flygbolaget Jonair från Umeå.
”Skälen för allmän trafikplikt är relativt svaga”
Sedan 2010 har Trafikverket gjort fyra utredningar över alla flyglinjer med trafikplikt i landet. Både 2010 och 2013 har Trafikverket påpekat att Östersund-Umeå inte behöver upphandlas på nytt. Men regeringen beslutade att Trafikverket måste upphandla linjen.
Det är alltså inte upp till Trafikverket att bestämma.
– Vi måste väl göra så. Men fakta finns ju på bordet, säger Bosse Andersson.
Även i utredningen som Trafikverket publicerade tidigare i år kom myndigheten fram till att ”skälen för en allmän trafikplikt är relativt svaga”.
– Vi ser att linjen inte ger samma tillgänglighetseffekt som andra linjer, säger Bosse Andersson som är Trafikverkets utredningsledare.