Vägen ska bli en så kallad 2+1-väg, med hastigheten 100 kilometer i timmen. Den är 4,5 killometer lång och går från Ersbodarondellen till Västerslätt där den ansluter till Sorselevägen. Den har kostat runt 130 miljoner kronor.
Det mesta under bygget har flutit på bra, det enda som ställt till det en smula är att det har varit väldigt blött.
– Här i Umeå är det blött överallt, säger Ingvar Mosesson, delprojktledare för Umeåprojektet på Trafikverket.
20 650 granar
Man har också varit tvungen att påla väldigt mycket vid Västerslätt.
– Ja, det stämmer, men det var vid en annan vägsträcka, den mot Klockarbäcken. Och jag vet att det var 20 650 stycken granar som gick åt, säger Ingvar Mosesson.
Nu ska mer beläggning på, mitträcken och staket ska upp och vägmarkeringar målas på. Totalt är det en yta av 60 000 kvadratmeter som ska täckas med beläggning. Vägen är uppbyggd av flera olika lager och bara förstärkningslagret väger 50 000 ton. Stenen kommer från bygget av det nya logistikcentret bakom bangården vid Västerslätt.
Genväg
Ingvar Mosesson tror att den nya vägen kommer att minska trafiken på det som nu är E4 som går genom centrala Umeå.
– Det kommer ju att bli en genväg till Klockarbäcken och industriområdet där och mot logistikcentra. Den tunga trafiken norrifrån som ska till logistikcentra kommer att ta den här vägen.
Vägen kommmer att invigas den 6 oktober, då ska även Kolbäcksleden vara klar. Totalt kommer det att finnas cirka 3 mil ringled runt Umeå då. Det som återstår att är södra länken, som är planerad att gå från E4 vid Röbäck och komma ut vid E12 vid Prästsjön nära Umedalen.