Du kan lära dig allt möjligt genom att spela spel. Barn som spelar datorspel blir till exempel bättre på engelska. Det visar forskning från Göteborg och Karlstad.
Projektet Eduplay Challenge är EU-finansierat och vill uppmuntra fler lärare att använda spel som metod för lärande. På höstlovet hålls föreläsningar och workshops kring ”spelifierat” lärande i Umeå.
Många ifrågasätter formen
– Det finns mycket skepticism. Många menar att barn spelar för mycket redan. Men man måste titta på vad i spelen som får barnen att bli så engagerade och vad av det man kan använda i skolans värld, säger Jan Bidner, projektledare.
Alma Lundgren är en av fyra tjejer i klass fem och sex på Östermalmsskolan som tagit fram brädspelet Djurens hjälte som går ut på att rädda djur genom att bland annat svara på frågor eller göra charader.
Mycket kreativitet
– Vi har pratat jättemycket om vad det ska handla om. Det är mycket kreativitet eftersom vi kommit på allt själva. Det har varit jättekul, säger Alma Lundgren.
Elevernas spel skulle innehålla olika delar, som problemlösning, analys och diskussion. Sådant som också finns med i läroplanen.
– Vårt spel blev väldigt bra så vi kommer spela det när det är klart, säger Alma Lundgren.