Hotellaffären i Kittelfjäll: Nya ägare investerar 25 miljoner

Publicerad

Kittelfjäll Utveckling AB med affärsmannen Martin Morin i spetsen har köpt liftar, fastigheter och alla aktier i driftsbolaget som idag driver verksamheten vid Hotell Kittelfjäll.

Samtidigt investeras totalt omkring 25 miljoner kronor i en upprustning av liftarna och hotellet.

Det innebär att dansken Torben Sperling är helt ute ur leken och därmed finns också risk för att Vilhelmina kommun förlorar den miljon kronor som lånades ut till Sperling när han skulle investera i hotellet.

– Nej, vi har inte förlorat pengarna ännu. Det här är ett kortfristigt lån som ska vara tillbakabetalt den sista april i sin helhet, säger ekonomichefen Lars Ekbäck på Vilhelmina kommun.

Optimistisk inför framtiden
Styrelseordförande i det nya bolaget är Martin Morin som tidigare bland annat ägde KM-tvätten i Umeå och är inblandad i flera företagsaffärer i länet.

Patrik Berg som drivit hotellet i många år är mycket optimistisk inför satsningen:

– Det här är ett led i våra utvecklingsplaner för Kittelfjäll. Våra vilja är att investera cirka 25 miljoner kronor i liftanläggningarna med ny belysning och en upprustning. Vi vill också bygga en ny hotellkropp med bekvämare boende, säger Patrik Berg till Västerbottensnytt.

Ny konferensanläggning
En större barverksamhet och en helt ny konferensanläggning ingår också i planerna.

I bolaget Kittelfjäll Utveckling ingår förutom Martin Morin också de tidigare ägarna av hotellet, Patrik Berg och Jan Forsgren. Även Mikael Gruffman, Fredrik Åkerlund och Roger Vikström ingår i bolaget.

Ägarna hoppas kunna sätta igång renoveringsarbetet av hotellet och liftarna så snart som möjligt.

– Vi har jobbat med det här i 16 år och att få den här uppbackningen av kommunen känns mycket skönt, säger Patrik Berg.

Berno Jonsson

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer