Mansur Köyluoglu drabbades av mikrosömn och kraschade med bilen. (olycksbilden har inget med olyckan att göra). Foto: Privat/TT.

Han kraschade med bilen – på grund av stress

Uppdaterad
Publicerad

Mansur Köyluoglu jobbar 14 timmar om dagen. Kroppen la av och han kraschade med bilen på grund av sömnbrist. Nu lär han andra hur man ska hantera stressen i arbetslivet.

Det finns allt fler företag som erbjuder stresshantering. Ett av dem drivs av Mansur Köyluoglu som själv arbetade sig till en kraschlandning. Det började dock bra för honom.

En 26-åring med ett roligt jobb fick sin första smartphone och en bärbar dator år 2006 vilket öppnade möjligheten för att jobba – hur mycket som helst.

#jobbstress

Kroppen la av

– Jag jobbade 14 timmar om dagen i snitt och fick problem med mikrosömn. Det slutade med att jag somnade bakom ratten och krockade med mitträcket som delar E4, säger Mansur Köyluoglu.

Efter olyckan började han dricka kaffe för att hålla sig vaken. Efter kaffe blev det energidryck, men det blev han tjock av så han övergick till koffeintabletter, jobbade på och tränade hårt. Till slut hamnade han hos en läkare som berättade att hans organ mådde väldigt dåligt.

– Kroppen höll på att lägga av och jag kände varken lukt eller smak, pulsen var hög och hjärtat pumpade för mycket, berättar han.

Efter att ha vilat i fem månader började han på ett nytt företag och hamnade ganska snabbt i samma negativa spiral.

– Då insåg jag att jag måste hitta ett bättre sätt att hantera arbetet på.

Nu arbetar han på ett företag som han själv startat, och som uteslutande jobbar med att utbilda människor i hur de kan jobba smartare. Mycket handlar om att börja använda tekniken på ett mer effektivt sätt.

Problematisk med överfulla mejlkorgar

Många har idag problem med sin svällande mailkorg, samtidigt som man skriver upp på post it lappar, i telefonen och försöker ha saker i huvudet. Sedan får man ägna tiden till att leta saker.

Enligt Mansur Köyluoglu finns det många finesser att använda för att systematisera, men det är väldigt få tjänstemän som får någon utbildning i verktygen.

– En truckförare skulle aldrig släppas ut i lagret utan att kunna hantera sitt verktyg, men när det gäller andra yrken så levererar man en dator och en telefon och säger varsågod och lycka till.

När man inte känner till vilka möjligheter ett verktyg har så kan det kännas mer som en belastning än som ett hjälpmedel.

Han tycker att man måste hitta sätt att minimera onödiga avbrott och då krävs att arbetsplatsen skapat interna trafikregler för hur man ska hantera mail, telefoner, möten och varandra i till exempel ett kontorslandskap.

Många kaosartade företag

De organisationer som känns kaosartade är enligt honom de som saknar tydliga trafikregler. Där skapar istället var och en sin egen högerregel – vilket leder till massa onödiga krockar.

Mansur menar att de flesta idag ägnar tid till att fundera över varför det ser ut som det gör i det stressade arbetslivet när vi istället borde ägna oss åt hur vi ska hantera det. Enligt honom handlar det om att arbeta långsiktigt med en proaktiv planering.

– Man måste avsätta tid för utveckling, inte bara en gång per halvår utan varje vecka. Då kan jag till exempel lära mig bli lite bättre i Outlook.

Bättre planering och prioritering är hemligheten bakom att lyckas skapa mer vila.

– Numer gör jag mer på åtta timmar än vad jag gjorde på fjorton därför att jag har tagit kontroll över mina processer, säger Köyluoglu.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#jobbstress

Mer i ämnet