Kampanj får kritik

Uppdaterad
Publicerad

Centerns ungdomsförbund går till hårt angrepp på arbetsmarknadspolitiken och facken i en kampanj. Nu ifrågasätts språkbruket i kampanjen.

Gröna näsor och svordomar – så vill Centerns ungdomsförbundet ifrågasätta ungdomsarbetslösheten och hur det fungerar på arbetsmarknaden.

– Vi vill väcka debatt med kampanjen och då krävs det att man tar till ovanliga grepp, säger Johan Kling, som sitter i CUF:s förbundsstyrelse och är ombudsman för Centerpartiet i Västerbotten.

Väcker reaktioner

”Arbetsmarknaden är ett jävla skämt” heter kampanjen och en del i den kallar CUF för ”Fuck facket 4-ever”. När kampanjen presenterats i länet har den väckt reaktioner.

– Jag var ute på Kulturnatta och där blev vi hånade och folk brände våra tidningar, men det är det värt, kampanjen är viktig, säger Toini Estreen, ordförande för CUF i Umeå.

Intern kritik

Kampanjens språkbruk och tonläge har kritiserats internt i partiet – och även Västerbottensnytts valkommentator tycker kampanjen är anmärkningsvärd.

– Man måste ju fundera runt vilka ord som finns kvar när det är riktigt allvarligt, att ta till sådant här språk för att få rubriker urholkar det politiska språket, säger statsvetaren Magnus Blomgren vid Umeå universitet.

Centerungdomarna hävdar själva att det lånat språkbruket.

– Vi använder faktiskt ett vänsterinspirerat språk, säger Johan Kling. Vid förra valrörelsen blev vi attackerade av kommunister som skrek ”ge fan i las era jävla as”. Men från de röd-gröna verkar reaktionerna tyda på att det är okej att vänstern använder sådant här språk, men inte när vi gör det, säger Johan Kling.

– Jag tror snarare att det handlar om ett internet- och bloggspråk där den som skriker högst hörs, säger statsvetaren Magnus Blomgren

Karin Wiechel

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.