Pirls är en internationell studie som undersöker hur läsförmågan och attityden till läsning av elever i årskurs 4 utvecklas. Studien genomförs vart femte år och nu presenterades resultaten för studien som genomfördes 2021.
Läsförmågan har generellt sjunkit tydligt, vilket märks av på Grisbackaskolan i Umeå. Men problemet är inte att barnen inte har läsflyt.
– Barn idag kan mycket färre ord, säger läraren Dan Åberg.
”Borde ändra systemet helt”
Åberg vill se fler speciallärare som mer intensiv kan läsa med barnen i mindre grupper. Idag är Dan Åberg oftast själv med en klass på upp till 28 elever.
– Vi borde ändra systemet helt. Vi måste helt enkelt öka mängden lästräning för barn, säger han.
Flickor presterar bättre än pojkar
I nästan alla länder som undersöktes i studien finns skillnader mellan könen när det kommer till läsförmågan.
– Flickor läser oftast mer än pojkar och flickor läser bättre, säger Dan Åberg.
Andelen lågpresterande har dock ökat bland både flickor och pojkar, menar studien.
Läraren: ”Så otroligt bra på engelska”
Samtidigt upplever Åberg en glädjande utveckling när det kommer till skolbarnens förmåga att tala inför andra människor, hålla muntliga presentationer eller kunskapen i engelska.
– De är så otroligt bra på engelska, säger han.
I klippet ovan berättar läraren Dan Åberg vad konsekvenserna av minskat läsförmåga kan innebära.