Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: TT

Stor skillnad i läsförmåga mellan pojkar och flickor

Uppdaterad
Publicerad

Läsförmågan bland fjärdeklassarna i Sverige blir allt sämre, det visar en ny internationell studie som presenterades i veckan.

– Det är otroligt problematiskt, säger Dan Åberg, lärare på Grisbackaskolan i Umeå.

Studien visar även att flickor presterar bättre än pojkar.

Pirls är en internationell studie som undersöker hur läsförmågan och attityden till läsning av elever i årskurs 4 utvecklas. Studien genomförs vart femte år och nu presenterades resultaten för studien som genomfördes 2021.

Läsförmågan har generellt sjunkit tydligt, vilket märks av på Grisbackaskolan i Umeå. Men problemet är inte att barnen inte har läsflyt.

– Barn idag kan mycket färre ord, säger läraren Dan Åberg.

”Borde ändra systemet helt”

Åberg vill se fler speciallärare som mer intensiv kan läsa med barnen i mindre grupper. Idag är Dan Åberg oftast själv med en klass på upp till 28 elever.

– Vi borde ändra systemet helt. Vi måste helt enkelt öka mängden lästräning för barn, säger han.

Flickor presterar bättre än pojkar

I nästan alla länder som undersöktes i studien finns skillnader mellan könen när det kommer till läsförmågan.

– Flickor läser oftast mer än pojkar och flickor läser bättre, säger Dan Åberg.

Andelen lågpresterande har dock ökat bland både flickor och pojkar, menar studien.

Läraren: ”Så otroligt bra på engelska”

Samtidigt upplever Åberg en glädjande utveckling när det kommer till skolbarnens förmåga att tala inför andra människor, hålla muntliga presentationer eller kunskapen i engelska.

– De är så otroligt bra på engelska, säger han.

I klippet ovan berättar läraren Dan Åberg vad konsekvenserna av minskat läsförmåga kan innebära.

Dans tips för att förbättra läsförmågan

1.) Våga utmana dig

– Du går från det simpla, enkla till det mer komplexa, säger Dan.

Målet ska vara att kunna läsa tyngre böcker med mer avancerat språk.

– Genom svårare text kan man utveckla sitt ordförråd, säger han.

2.) Blanda genre

– En vanlig fenomen som vi känner att man fastnar för samma typ av böcker. Då utvecklar man över tid inte sitt läsande, menar Dan och tipsar om dessa fyra böcker för mellanstadieelever:

  • Stina Nilsson – Det svarta havet
  • Ingelin Angerborn – Fyr 137
  • Jessica Townsend – Wundersmeden
  • Petter Lidbeck – den vita kameleoten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.