Ny statistik från Skolverket visar att Västerbotten ligger lite bättre till än rikssnittet med 55 procent utbildad fritidspersonal. Nationellt har endast 39 procent av personalen pedagogisk utbildning. Det är den lägsta siffra som uppmätts sedan 1995.
Det är stora skillnader mellan kommunerna i Västerbottens län. Störst andel utbildad fritidspersonal fanns det under förra året i Skellefteå (69 %) medan det inte fanns någon i Sorsele.
– Vi är djupt oroade över utvecklingen. Om en stor andel av personalen saknar rätt behörighet att ansvara för undervisningen så blir det svårt att tillgodose att eleverna får den utbildning de har laglig rätt till på fritidshemmet, säger Ingela Aksell, undervisningsråd på Skolverket i ett pressutskick.
Tydligare uppdrag i läroplanen
För att en lärare eller förskollärare ska få undervisa i fritidshem krävs en pedagogisk högskoleexamen men inte legitimation. Enligt skollagen är kommunerna skyldiga att erbjuda utbildning i fritidshem för alla elever som är mellan 6 och 12 år. Sedan 2016 har fritidshemmen dessutom fått ett tydligare uppdrag i läroplanerna när det gäller undervisningen.
Grupperna växer
I Västerbotten har gruppstorleken som fritidslärarna ska ha hand om vuxit med tre elever i snitt bara mellan 2015-2017. Förra året var det 39,1 elever i snitt per avdelning.
– Gruppstorleken är ofta mer avgörande för den pedagogiska kvalitén än personaltätheten. Därför är mindre grupper att föredra även om antalet pedagoger per elev är densamma, säger Ingela Aksell.