Musik på restaurang ökar försäljningen stort

Publicerad

Världens största studie om bakgrundsmusikens effekter på restauranger har gjorts. Den visar att man kan öka försäljningen så mycket som drygt nio procent om man inte bara spelar vilken musik som helst utan matchar musiken med restaurangens koncept.

Det är forskare i Sverige vid HUI, som låtit testa sambandet mellan musiklistor och folks benägenhet att köpa mer.

– Vår studie visar att om man varumärkesanpassar musiken i butik eller restaurang kan försäljningen öka stort mot att man spelar vanlig populärmusik, säger professor Sven-Olov Daunfeldt, som menar att självklart är det också helheten i restaurangen som till exempel interiör och belysning som också spelar in.

Metoden har varit att laborera med tre helt olika spellistor på 16 restauranger och se hur försäljningen skiftar beroende på vilken lista man väljer.

– Musik påverkar människan emissioner. Spelas rätt musik attraheras vi av marknadsplatsen. Vi stannar längre och handlar mer helt enkelt, säger Daunfeldt.

Folk omedvetna enligt studien

Sven-Olov Daunfeldt menar att populär musik distraherar folk som då kan bli otåliga om kön är lång eller det dröjer att få service medan mindre känd musik som passar i kontexten kan folk att dröja sig kvar längre och kanske beställa en dessert.

Forskarteamet har pratat med omkring 2000 personer och konstaterar att folks medvetenhet inte alls är så stor. De analyserade 1,8 miljoner transaktioner.

– Vi stod utanför restaurangerna. 40 procent sa att de märkte musiken på stället fast det inte spelats någon musik alls, så folks medvetenhet är väldigt låg om vad som påverkar dem, säger professor Sven-Olov Daunfeldt och fortsätter:

– Att spela fel musik är värre än att inte spela någon musik alls, visar studien från HUI.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer