Foto: TT/SVT

Närhet till Ikea gynnar etablerade handlare

Publicerad

Ju närmare möbelvaruhuset Ikea desto högre omsättning. Det visar en studie som Handels utredningsinstitut har tagit fram. Däremot så avtar Ikeas positiva effekter redan efter två kilometer.

Handelns utredningsinstitut, HUI, släppte för ett par år sedan en studie vid namn ”Vad händer när Ikea kommer till staden?”. I studien tittade man närmare på de sammanlagda effekterna av en Ikea-etablering.

Det studien visade var att handeln i kommunen som fått möbelvaruhuset fick positiva effekter. Omsättningen ökade med 20 procent och antalet anställningar med 17 procent.

LÄS MER: Möbelhandlare har tvingats tänka om efter Ikeas etablering

Nu har en ny studie gjorts där man tittat närmare på effekten hos andra handlare som redan är etablerade sedan tidigare när Ikea kommer till staden. 

– Vi finner positiva effekter på andra handlare, men bara om man ligger i närheten av Ikea, tio kilometer bort har man ingen effekt, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i ekonomi och forskningschef på HUI. 

Efter två kilometer – ingen effekt

Enligt Daunfeldt skiljer sig effekten mycket när man gjort mätningar. Inom 0-1 kilometer från Ikea ökar omsättningen med cirka 26 procent. Redan vid 0-2 kilometer börjar effekten avta markant och omsättningen ökar med 14 procent. Vid 2-5 kilometer är resultatet enligt Daunfeldt mer eller mindre insignifikant, ungefär 1 procent. Efter det har Ikea ingen effekt alls på kringliggande etablerade företag. När man tittat på cityhandeln har varken positiva eller negativa effekter upptäckts.

– Sedan får man komma ihåg att det baseras på de tre etableringar vi tittade på och det är inget som säger att det alltid behöver vara så. Jag tror att siffrorna kan skilja sig åt men jag tror att mönstret är detsamma, handlare nära gynnas men de som drar nitlotten är de längre ifrån.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.