Sjöfartsverket vill successivt införliva alla helikoptertjänster i den egna verksamheten. Det innebär att sexton tjänster på Norrlandsflyg hänger löst.
Enligt Norrlandsflyg har man inte fått så mycket information än. I Skellefteå är det fyra besättningar och totalt 16 personer som berörs. I hela landet berörs 180 personer.
– Vi vet ännu inte, men förutsätter att den kompetens som finns på de olika orterna ska tas till vara, säger Norrlandsflygs informationsansvarige Anders Annerfalk.
Anledningen är att Sjöfartsverket vill säkerställa att det finns räddningshelikoptrar tillgängliga även på längre sikt för insatser till sjöss och på land, enligt ett pressmeddelande från Sjöfartsverket.
Ny inriktning
Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En central del i verksamheten är de helikoptertjänster som tidigare upphandlats av Norrlandsflyg. Räddningshelikoptrarna ska finnas tillgängliga för räddningsinsatser både till sjöss och på land.
– Vi har nu beslutat oss för att införliva helikopterverksamheten i Sjöfartsverket i takt med att de befintliga avtalen börjar löpa ut. Norrlandsflyg har skött den operativa verksamheten på ett betryggande och professionellt sätt, men nu har vi valt en ny inriktning för hur vi vill bedriva verksamheten, säger Noomi Eriksson, ekonomidirektör på Sjöfartsverket i pressmeddelandet.
I tjänst dygnet runt
Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar finns på fem stationeringsorter längs med hela Sverige. De är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar, och skall kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats.
– Vi är väldigt måna om att kunna bedriva en säker räddningsverksamhet i enlighet med vårt uppdrag, och det innebär att vi måste kunna säkra verksamheten långsiktigt både finansiellt och operativt. Därför har vi fattat det här beslutet, säger Noomi Eriksson.
Redan i januari beslutade Sjöfartsverket att inte avropa en förlängning av avtalet med Norrlandsflyg när det gällde helikoptertjänsten baserad i Ronneby. Under våren 2012 löper också avtalen med baseringarna i Visby och Skellefteå ut. Under 2013 kommer avtalen för baseringarna i Norrtälje och Säve utanför Göteborg att löpa ut, skriver Sjöfartsverket.
Josefine Holgersson