Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se mer om den planerade Norrbotniabanan i klippet. Foto: Marit A Israelsson

Oro för att Norrbotniabanan ska stoppas med ny regering

Uppdaterad
Publicerad

Efter många turer under många år – nu väcks återigen oron för att en ny regering ska innebära stopp för byggandet av Norrbotniabanan som ska gå längs Norrlandskusten. I expansiva Skellefteå väntas det otåligt på en perrong som inte finns.

Skellefteå är den största staden i Sverige som inte har någon persontrafik på järnväg. Samtidigt expanderar staden, kommunen och hela regionen nu kraftigt i samband med många nya industrietableringar som sker i spåren av att en batterifabrik etablerats här.

Därför är järnvägen längs kusten efterlängtad för många ur flera avseenden. Men i det socialdemokratiskt styrda Skellefteå undras det nu över vad en ny moderatledd regering kan innebära för bygget av järnvägen.

– Kommer vi att få det fortsatta stödet i norra Sverige som är nödvändigt? Vi har lagt ner så många timmar på Norrbotniabanan, det har avsatts över 15 miljarder kronor och bygget pågår nu för fullt utanför Umeå, klart att det finns en oro, säger Lorents Burman (S) som är kommunalråd och ordförande i Norrbotniabanegruppen.

M: ”Skrämselpropaganda”

När socialdemokratiske infrastrukturministern Tomas Eneroth förra året fick en fråga om det kan hända saker som innebär att Norrbotniabanan ändå inte fullföljs svarade han så här:

– Ja, det är ju om vi skulle få ett regeringsskifte och Moderaterna tar över regeringsmakten, för det är klart att det är det parti som varit hårdast motståndare till Norrbotniabanan.

Men det här menar moderaterna är skrämselpropaganda från socialdemokraternas sida.

– Jag ser ingen anledning till oro. Vi moderater har sagt att det här projektet ska genomföras och vi är ju heller inte låsta vid att finansiera höghastighetsjärnväg i södra Sverige, kommenterar Andreas Löwenhöök som är oppositionsråd i Skellefteå.

Han menar att de partier som är aktuella för regeringsbildning kommer att vilja bygga Norrbotniabanan. Och Trafikverket planerar för fullt, i veckan hölls öppet hus om dragningen fram till Skellefteå.

Mer om det i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.