Som det är i dag vet konsumenter väldigt lite om vilka kemikalier som finns i olika produkter och hur de egentligen påverkar vår hälsa och miljön.
– Det finns till exempel komponenter i plaster eller kläder som man kan koppla till beteendestörningar hos unga, en mycket högre ofrivillig barnlöshet och olika former av cancer som direkt kan hänföras till de här kemikalierna, menar Pär Lundberg som varit med och arrangerat toppmötet tillsammans med Skellefteå kommun.
Gemensam märkning
Han berättar att skellefteföretaget Argentum (där han själv är affärsområdeschef) i dag tillsammans med stora företag som bland andra Akzo Nobel, Sony Ericsson och Volvo, tagit första steget mot en gemensam märkning som på ett tillförlitligt sätt ska kunna tala om hur mycket kemikalier en produkt varit i kontakt med – alltså hur giftig den är.
Så tanken är på sikt att jag som konsument ska kunna gå ut en affär och köpa min kjol och direkt se på prislappen vad den har varit med om i miljöväg?
– Ja, enkelt uttryckt, ja.
Giftfria skor
Det är högaktuellt till exempel därför att stora skotillverkare gått ut och deklarerat att de ska vara giftfria år 2020. Men vägen dit är lång. Och rätt svår.
– I första läget tror jag faktiskt att människor kommer att bli skrämda av att få veta hur det faktiskt är, men det handlar ju om att skapa en större medvetenhet hos konsumenterna och sedan kan vi hjälpa dem med verktyg så att de kan välja rätt, förklarar Pär Lundberg och ger lite fler exempel på det där med att skrämmas.
Enligt honom finns det ungefär 100 000 kemikaliska produkter inom EU, och av dem så känner experterna ungefär bara 5000.
– Ja det är 95 000 kvar att kartlägga och sedan ska vi börja ta reda på hur de påverkar varandra. Först efter det kanske vi får mer och bättre svar på hur de påverkar oss, konstaterar han.
Marit Israelsson