I hela riket hoppade totalt 35 procent av ämneslärarutbildningen enligt en färsk rapport från universitetskanslerämbetet, UKÄ. På Lärarhögskolan i Umeå har söksiffrorna ökat sedan utbildningen startade, men även där har man problem med avhopp.
– Det finns olika skäl. På Ämneslärarprogrammet är det vissa studenter som inte klarar av kraven i utbildningarna. En del hoppar av längre in i utbildningen också, vilket är djupt oroande, säger Maria Löfgren, rektor på Lärarhögskolan Umeå.
”Borde sponsra en del av studielånet för lärarstudenter”
Löfgren berättar att de försöker locka elever genom att erbjuda olika varianter på att nå examen. Bland annat med ett snabbspår för nyanlända.
– Man får inte glömma att det är en otroligt bra arbetsmarknad. Sen får man fundera på hur det kan förbättras på nationell nivå, i Norge sponsrar man en del av studielånet för lärarstudenter. Det borde man fundera på att införa även här, säger hon.
Det är brist på många typer av lärare, de inom textilslöjd, trä och metallslöjd, svenska som andraspråk, matematik, moderna språk och naturvetenskapliga ämnen.
– Var fjärde gymnasieelev skulle behöva läsa på Lärarhögskolan och det är absolut inte så nu, säger Agneta Tjernström, analytiker Arbetsförmedlingen.