Foto: TT

Sjöfartsverket: ”Ska inte vara fråga om att få korsa gränsen”

Publicerad

För dryga två veckor sedan gick en motorbåt på grund i Vasa skärgård i Finland. Räddningshelikopter från Umeå fick kallas in, vilket väckte debatt om en egen finsk helikopter i området. Svenska Sjöfartsverket menar dock att landsgränser inte ska spela någon roll i räddningsinsatser.

När den svenska räddningshelikoptern fick undsätta sex barn och två vuxna efter att deras motorbåt gått på grund utanför finska Ritgrund höjdes röster om att Österbotten borde ha en egen helikopter.

– Det är ett utmärkt exempel på en samverkan över Kvarken. Men vi kan inte outsourca säkerheten till Sverige. Helikoptern kunde lika bra ha varit på ett annat uppdrag, sade riksdagspolitikern Joakim Strand, till finska radio-och tv-bolaget Yle då.

LÄS MER: Politiker vill ha egen räddningshelikopter till Österbotten

Yle har nu pratat med Mattias Hylert, direktör för sjö- och flygräddning på Sjöfartsverket, som menar att det var naturligt att den svenska helikoptern tillkallades.

– Finlands sjöräddningscentral frågade Sveriges sjöräddningscentral om helikoptern i Umeå kunde hjälpa till. De var ju medvetna om att den var den närmaste flygande resursen, säger Mattias Hyllert till Yle.

”Den närmaste lediga resursen ska användas”

Det finns i dagsläget ett samarbetsavtal mellan de nordiska länderna om att bistå varandra i räddningsarbete. Den närmaste resursen är den som ska användas, oavsett på vilken sida av gränsen den finns.

– En finsk helikopter från Rovaniemi kan delta i räddningsarbete i svenska fjällen samtidigt som den svenska helikoptern från Umeå hjälper till i skärgården utanför Vasa, säger Mattias Hyllert.

– När en situation uppstår ska det inte vara fråga om ifall helikoptern får korsa nationsgränsen. Den närmaste lediga resursen ska användas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.