Dubbdäck är förbjudna att användas efter den 15 april, såvida det inte är vinterväglag. Vinterdäck utan dubb är visserligen inte olagliga men ändå olämpliga på sommaren eftersom de ger sämre grepp och längre bromssträcka.
Nä, sommardäck ska det vara. Och de behöver lite uppmärksamhet.
– Det viktigaste är att kolla att man har ett bra mönsterdjup i däcken och att man sätter de bästa däcken bak, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.
En tumregel är att mönsterdjupet ska vara allra minst 3 millimeter. Är det mindre än 1,6 millimeter är det olagligt att köra med däcket.
Lufttrycket är det också noga med. Med rätt tryck följer bäst väggrepp och bäst bromssträcka och dessutom slipper man onödigt hög bränsleförbrukning. Glöm inte heller att kolla trycket i reservdäcket.
– Sedan bör trycket kollas en gång i månaden.
Vinterdäcken, då? Om de är i skick att användas även nästa säsong ska man låta dem vila ut där det är svalt, torrt och mörkt. Stående eller liggande spelar ingen roll, så länge däcken har fälg och är luftfyllda.
Vinterdäck på sommaren
Dubbfria vinterdäck på sommarvägar är ingen höjdare, enligt expertis. På våt asfalt är bromssträckan 20 procent längre jämfört med sommardäck, enligt Statens väg- och transportforskningsinstituts mätning häromåret. På torr asfalt har vinterdäcken 15 procent längre bromssträcka.