Störningar drabbade de som bokat taxi, färdtjänst eller skolskjuts med bland annat Taxi Skåne, Taxi Kurir, Taxi Jönköping och Umeå Taxi.
Enligt Mikael Thyni på Umeå Taxi började problemen vid fyratiden på morgonen.
– Det är en central serverhall i Stockholm som ligger nere. Vi sitter i händerna på tekniker, vi kan inte göra så mycket, sa han.
Inga taxibilar kunde under dagen levereras eller bokas som vanligt.
– Vi försöker köra reservrutin. Nu får resenärer ringa in till oss direkt och så fördelar vi taxibilar manuellt, för bilar finns, sa Mikael Thyni.
Problemet löst vid 21
Ett intensivt arbete pågick under dagen för att felsöka. Vid 18.35 uppgav Cabonline att man arbetade med att starta om nätverk och system.
Strax före klockan 21 meddelade bolaget att driftstörningen är löst och att bokning och leverans av taxibilar åter fungerar som vanligt.
– Vi beklagar verkligen de besvär IT-driftstörningen inneburit för våra resenärer och samarbetspartners, säger Ulf Samell, presstalesperson Cabonline Group, i ett pressmeddelande.