Än så länge finns till exempel ingen bra metod för att återvinna elbilsbatterierna. Foto: SVT

Stor efterfrågan på batterier – trots ingen metod för återvinning

Uppdaterad
Publicerad

Försäljningen av el- och hybridbilar i Sverige slår nya rekord – och alla behöver de batterier. En batterifabrik för att möta behoven planeras men det finns stora utmaningar: än så länge finns till exempel ingen bra metod för att återvinna batterierna.

På svenska vägar rullar numer närmare 40.000 laddbara bilar och bara förra månaden registrerades närmare 2.000 nya. På drygt tio års sikt menar branschen att antalet elbilar är uppe i en halv miljon enligt siffror från elkraftsbranschens intresseorganisation Power circle.

Viktigt att skilja på el och hybrid

Den lokala bilhandlaren och servicemarknadschefen Dick Burlin i Skellefteå kör själv på el och håller i stort med om bilden av att de ökar snabbt, även om det sker från små volymer.

Batterifabriken Northvolt

– Men för mig är det ändå viktigt att skilja mellan rena elbilar och hybrider och när det nu talas om att alla ska köra elbilar och att den marknaden ska explodera så tror jag att det kommer att ta längre tid än många tror innan alla kör rena elbilar. Däremot kommer det hursomhelst att behövas oerhört mycket batterier i bilar framöver eftersom plug-in bilarna redan är här, helt klart.

Och det är det där behovet som företaget Northvolt ser och vill fylla genom en batterifabrik som fullt utbyggd producerar litiumjonbatterier till just en halv miljon bilar. Enligt bolagets egna siffror handlar det ur ett Europaperspektiv om 19 miljoner bilar.

Varken särskilt billigt eller effektivt

Men idag är det ingen som riktigt vet hur man på sikt ska återvinna den enorma mängden batterier som blir konsekvensen. Än så länge läggs de på hög, en del smälts också ner men det är varken särskilt billigt eller effektivt. Forskare och bedömare i branschen som SVT talat med konstaterar att tekniken på området än så länge är omogen och släpar efter.

– Ingen utvinner litium idag, konstaterar till exempel Christer Forsgren som är miljö- och teknikchef vid Stena metall.

– Litium kan ganska snart bli en flaskhals, säger Lisbeth Dahllöf vid IVL Miljöinstitutet som för övrigt tillägger att det omdiskuterade grundämnet kobolt även det kan bli det.

”Man är ingen kemist men...”

Uppgifterna förvånar Dick Burlin i Skellefteå.

– Man är ju ingen kemist men nog har jag tänkt och trott att de här batterierna kan återvinnas. Om inte annat borde väl ändå en verksamhet som Rönnskärsverken kunna göra det, menar bilförsäljaren.

Jo. Allt går, och Rönnskärsverken har pekats ut som en möjlig nyckelspelare vad gäller att hitta metoder för återvinning men det här är komplicerade processer där det finns olika vägar att gå. Många olika forskningsprojekt pågår, och alla de SVT talat med tror att det här kommer att lösas på ena eller andra sättet i sinom tid. Det tror den lokala bilhandlaren också.

– Absolut, det måste man ju ändå tro.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Batterifabriken Northvolt

Mer i ämnet