Kicks och Åhléns i Umeå uppger att tonåriga killar flockas vid parfymflaskorna.
– Det har blivit som en hobby för många att komma och testa parfymer, säger butikschef Towa Boström på Kicks.
– De kommer i stora gäng och testar och testar men köper inget, säger Jenny Nydahl, varuhuschef på Åhléns.
På Åhléns har de övervägt att låsa in testflaskorna eftersom de ofta töms i snabb takt. Samtidigt säger varuhuschefen att det handlar om framtida kunder och att de därför hittills har låtit flaskorna stå kvar.
– Det är också synd för de andra kunderna om vi måste låsa in testflaskorna, säger hon.
Parfymer som trendar säljer slut
Det är inte bara i Umeå som man märker av trenden. En rundringning till de stora butikskedjorna som säljer parfymer visar att de parfymer som trendar på sociala medier säljer slut.
– Vi började märka av parfymtrenden bland unga killar under hösten och de parfymer som trendade på Tiktok sålde slut redan före julen, säger Tom Thörnblom, mediekontakt på Lyko.
Enligt honom är det också svårt att få tag på vissa parfymer eftersom det handlar om en global trend.
Problem för allergiker
Men parfymboomen bland unga innebär också att en del elever och medarbetare på skolorna drabbas av hälsoproblem.
– Vi har noterat en viss ökning i inflödet av frågor till oss som hänger ihop med just den kraftiga ökningen av parfymanvändning i skolorna, säger Liselott Florén från Astma och allergiförbundet.