Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Fritz Wennerholm från IFK Umeå åkte Cooploppet i helgen – hör honom andra åkare om loppet. Foto: Ida Thellenberg /SVT

Stort intresse för längdskidor i Västerbotten – barn tvingas köa för skidskola

Publicerad

Intresset för längdskidor ökar i Västerbotten – så pass mycket att barn på vissa håll tvingas köa för att få plats i skidskolor.

– Det är jätteroligt att så många vill åka, säger Anna Isaksson, ansvarig för skidskolan hos IFK Umeå.

I Tavelsjö har skidskolan vuxit från cirka 8 barn till runt 50 barn på bara några år och i Vindeln startar Vindelns IF nu upp skidskola och träningsgrupp för barn. IFK Umeås skidskola som vänder sig till barn från 5 år till 8 år har i år tagit in över 70 barn och har flera på kö.

– Det är jätteroligt, anledningen att vi inte kan ta in fler är bristen på ledare, vi skulle behöva fler som hjälper till, säger Anna Isaksson, IFK Umeå.

Vad tänker du om det ökade intresset?

– Jag vet inte riktigt vad det beror på, kanske att intresset ökat allmänt men också att det går så bra för våra svenska toppskidåkare. Det är också kul att vi får behålla många barn, det är många ungdomar som fortsätter, säger Anna Isaksson.

Fler vill tävla

Även intresset för att åka skidlopp har ökat. Lilla Vildmannaloppet i Umeå lockade fler deltagare i yngsta klassen i år än senaste åren.

– Med tanke på att det var snöoväder var det väldigt bra med deltagare. Vi hade en stor knattemix-klass med de allra yngsta, säger Mathias Abrahamsson, tävlingsledare för lilla Vildmannaloppet.

I lördags avgjordes Cooploppet i Vännäs där 35 barn skidade den kortaste sträckan -  en kilometer utan tidtagning.

– Jag ska åka lika långt som i somras, säger Fritz Wennerholm från IFK Umeå.

Hör fler av deltagarna och se bilder från loppet i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.