Händelsen inträffade i slutet av augusti i Umeå.
Brukaren hade avtal för att få mat levererad av en hemtjänstleverantör till sitt hem i Umeå. När matleverantören skulle lämna av matlådor för måndagen och tisdagen öppnade brukaren inte dörren.
Hittades död
Företaget skulle enligt avtal försöka kontakta brukarens hemtjänstleverantör om de inte haft möjlighet att lämna av matlådorna enligt överrenskommelse, vilket personen i tjänst gjorde. Personalen försökte också nå brukaren själv, men hen svarade inte i sin telefon.
Nästa inbokade besök hos brukaren var två dagar senare. När brukaren då inte öppnade dörren vidtog man därefter åtgärder. Personen hittades senare död i sitt hem.
Ska gå ingeom händelsen
Händelsen är nu lex Sarah-anmäld av företagets kvalitetsutvecklare till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.
I anmälan skriver kvalitetsutvecklaren att man ska gå igenom händelsen för att se till att något liknande inte händer igen. Bland annat vill man upprätta en bättre kommunikation mellan matleverantören och hemtjänsten och uppdatera rutinen för hur man ska arbeta när brukaren inte svarar i telefonen eller öppnar dörren.