Foto: BildbyrånVisa alla (2)
Visa alla (2)

Familj och vänner bjöds – företaget betalade

Publicerad

Anhöriga till chefer på Skellefteå Kraft har bjudits på både mat, dryck och hockey i företagets loge vid ett flertal tillfällen. Detta har sedan bokförts som extern representation. Det visar SVT:s granskning.

Skellefteå kommuns kraftbolag är huvudsponsor för hockeylaget AIK. De hyr bland annat en loge inne i arenan. Bara hyran för logen kostar det kommunala bolaget ungefär 250.000 kronor per år och används för både intern och extern representation.

I logen bjuder kraftbolaget samarbetspartners, kunder och offentliga företrädare för till exempel kommuner och andra kommunala bolag på mat, hockey och ofta även alkohol. 

”Det var ett misstag från min sida.”

SVT Nyheter Västerbotten har granskat Skellefteå Krafts represenatation i samband med AIK:s hemmamatcher och bolagets förre marknadschef Christoffer Svanberg är den person som deltagit vid flest representationstillfällen i logen. Men han har inte bara varit där med kunder.

SVT kan i dag berätta att Skellefteå Krafts förre marknadschef bjudit både vänner och familj i logen. Något som sedan bokförts som extern representation.

Den 5 september 2015 bjöd Christoffer Svanberg sin familj och några vänner till familjen i företagets loge. Det de åt på hockeymatchen fakturerades till Skellefteå Kraft och bokfördes som extern representation.

– Det här enskilda tillfället i september, det var ett misstag från min sida. Det var inte lämpligt och det var fel av mig, säger Christoffer Svanberg, som numera har en annan roll på Skellefteå Kraft.

Har bjudit familj och vänner vid flera tillfällen

Den 5 september är dock inte den enda gången som Christoffer Svanberg bjudit vänner och familj i logen. SVT har granskat ett hundratal dokument och fakturor och kan i dag berätta att Svanberg bjudit sin familj och vänner vid ett flertal tillfällen. 

I Skellefteå Krafts dokumentation framgår det att en lokal företagare i Skellefteå är den person som bjudits flest gånger i det kommunala bolagets hockeyloge. Och den här företagaren är en privat bekant till Christoffer Svanberg och en person han umgåtts med på fritiden. 

Vid flera tillfällen som företagaren bjudits på både mat och alkohol i logen är det Christoffer Svanberg som varit ansvarig.

– Vid de tillfällen som vi sätter ihop en representation så gör vi en bedömning om vilka som ska vara där. Dels utifrån de relationer vi som företag har med dem. Dels utifrån hur de kan göra ett bra evenemang för de övriga som är där. Det är de bedömningarna som vi har gjort, säger Svanberg om att hans bekanta varit där flest gånger av alla gäster de senaste två åren.

Företagaren är kund till Skellefteå Kraft och bolagen har haft samarbeten. Men under de senaste två åren har företagaren bjudits till hockeylogen inte mindre än sju gånger och det trots att det står i Skellefteå Krafts interna regler att upprepad representation inte är accepterat mot ett och samma företag eller person.

Löneavdrag för toppcheferna

Skellefteå Krafts vd Hans Kreisel, som själv haft med sin fru vid ett tillfälle, välkomnar SVT:s granskning och säger att de själva kommer att titta på en del saker som SVT nu kan berätta om.  

– Det är väl en av de saker vi måste kika på. Om det är relevant eller inte att ha de (företagaren, reds anm) så ofta är här, säger Skellefteå Krafts vd Hans Kreisel.

Marknadschefen Christoffer Svanberg har haft med sig sin familj i hockeylogen tre gånger. Enligt reglementet ska det ske löneavdrag för det, men det gjorde det inte den 5 september när Svanberg bara hade sin familj och vänner i logen.

Men efter att SVT ställt frågor om det här har Svanberg fått löneavdrag även för det tillfället.

– Där har vi ju rutiner hur det ska fungera. Man ska ange vem som varit med sedan ska det gå ner till redovisningen som ska fånga upp det där. Men det har inte fungerat riktigt bra, säger Skellefteå Krafts vd Hans Kreisel.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Skellefteå Kraft

Mer i ämnet