– Det bero på var och hur du kör, säger Lennart Helsing på Trafikverket.
Undersökningen från Luleå tekniska universitet visar att odubbade däck är bäst i alla väglag utom blankis. Samtidigt visar en ny studie från Trafikverket att dubbdäck på bilar utan antisladdsystem minskar risken att dö vid en olycka med 42 procent.
Antisladdsystemet viktigt
Trafikverkets studie visar att det är klart olämpligt att använda odubbade vinterdäck vid halt väglag om bilen saknar antisladdsystem.
– Jag tror att även om undersökningarna kommer fram till olika slutsatser så är de riktiga var för sig, säger Lennart Hellsing, pressansvarig på Trafikverket.
Enligt honom är det viktiga att verkligen fundera över var man kör när man ska välja däck.
– Är det så att man bor i glesbygd och pendlar och det ofta är temperaturomslag då bör man välja dubbdäck. På hård is har dubbdäck en kortare bromsträcka.
Dubbfritt av miljöskäl
Men om man till vardags mest åker på torra eller halkbekämpade större vägar och bara åker upp till fjällen någon gång så rekommenderar Lennart Helsing dubbfritt.
– Också av miljö och hälsoskäl.
Men klarar man turen till fjällen då?
– På stabil och sträv vinterväg fungerar dubbfria vinterdäck lika bra.
Stina Klüft
Trafikverkets rekommendationer;
En nyare bil utrustad med antisladdsystem bör använda dubbfria vinterdäck av nordisk modell.
En bil utan antisladdsystem bör använda bra dubbade vinterdäck och överväga att låta bilen stå när det är riktigt halt.
Trafikverket