Hans Lindberg (S),kommunalråd i Umeå, Erik Bergkvist (S), regionråd i Västerbotten, Lilly Bäcklund (S), kommunalråd i Lycksele, och Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, satt tillsammans och såg på presskonferensen när de fick beskedet. Foto: privat

Norrbotniabanan får ja av Trafikverket

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket ger grönt ljus för tåg mellan Umeå och Skellefteå. Nu föreslår man byggstart för den första delen av Norrbotniabanan.

– Det här är ett viktigt första steg, säger Erik Bergkvist (S), regionråd i Umeå.

Trafikverket föreslår i sin nationella plan för transportsystemet att det byggs en ny kustnära järnväg mellan Umeå och Skellefteå (Norrbotniabanan), med mötesseparering på flera sträckor.

– Vi föreslår att vi sätter i gång första delsträckan under den här planperioden, säger Lena Erixon generaldirektör på Trafikverket.

Norrbotniabanan

LÄS MER: Här är Trafikverkets mångmiljardförslag

”Oerhört glädjande”

Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, Hans Lindberg (S), kommunalråd i Umeå, Lilly Bäcklund (S), kommunalråd i Lycksele och Erik Bergkvist (S), regionråd i Västerbotten satt tillsammans i Lycksele och såg på presskonferensen när de fick beskedet.

– Vi sitter här som om det vore en fotbollsmatch. Vi har inte fått alla detaljer men det är oerhört glädjande att Norrbotniabanan ska byggas, säger Erik Bergkvist.

MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app

Vad betyder det här för Västerbotten?

– Det här betyder att vi får en järnväg som knyter ihop våra största städer Skellefteå och Umeå. Vi kan ha en gemensam arbetsmarknad. Eftersom vi får under en timmes restid mellan Umeå och Skellefteå. Vi kommer också att få en hel annan säkerhet i järnvägstransporterna, säger Erik Bergkvist (S).

Åtgärder föreslås också på vägarna E4 och E10 i regionen, enligt ett pressmeddelande. Den nationella planen för hela landet har en finansiell ram på 622,5 miljarder kronor. Förslaget ska ut på remiss och våren 2018 ska regeringen ta ställning till förslaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet