– Vi har inte direkt blivit påverkade. Vi har inte fått några inställda flyg från Umeå till Arlanda, säger Bengt-Ove Lindgren, flygplatschef på Umeå Airport.
Ett minskat resande känner han ändå av då resenärerna som skulle vidare från Arlanda och fått dessa flyg inställda uteblir.
– Kan de inte flyga vidare då flyger de inte från Umeå till Arlanda heller, säger han.
Drabbades hårdare under strejkens första dagar
Under strejkens andra veckan har det blivit lugnare. Men just när strejken bröt ut så strandade många resenärer redan i Umeå.
Vissa resenärer hade till och med hunnit checka in bagaget i Umeå när de fick sitt flyg från Arlanda inställd.
– Då försökte vi hjälpa dem till rätta. De var de första dagarna, nu ser vi inte att vi har den typen av utmaningarna längre, säger Bengt-Ove Lindgren.
Orolig om strejken håller sig
Än så länge känner flygplatschefen ingen större oro över att situationen skulle kunna påverka Umeå Airport i större grad.
– Kärrorna går och vi har en bra verksamhet här fortfarande, säger han.
Annorlunda kan det dock bli om det blir en lång och utdragen konflikt som kan medföra större konsekvenser för SAS
– Då vet vi aldrig vad som händer, säger flygplatschefen.
Förhandlingarna mellan bolaget och piloterna återupptas nu på onsdag.
– Jag hoppas verkligen att de hittar igen varandra i förhandlingarna som nu ska börja igen. Jag håller verkligen tummarna, säger Bengt- Ove Lindgren.
Skellefteå drabbades inte heller
– Vi hade en inställd avgång men det var på grund av teknik. Men än så länge har vi inte drabbats av strejken, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport.
En större påverkan hade kunnat ha allvarliga konsekvenser då andra färdmedel som tåg inte fungerar tillräckligt bra som alternativ, menar han.
– För oss här i norr är flyget en kollektivtrafik, säger Lindberg.
I klippet ovan hör du Bengt-Ove Lindgren berätta om läget och vad resenärerna behöver tänka på.
Därför avgår SAS-flyg från Västerbotten
Alla SAS-avgångar till Stockholm-Arlanda från Umeå och Skellefteå trafikeras främst av det estländska flygbolaget Xfly, det irländska flygbolaget Cityjet och SAS egna dotterbolag SAS Connect.
Cityjet och Xfly är så kallade ”wet-lease-partner”.
Wet-lease innebär att SAS hyr in både flygplanet och besättningen från ett annat flygbolag.
Cityjet
Det irländska flygbolaget flyget åt SAS med numera 21 flygplan av typen Mitsubishi CRJ-900 vilket är nästan flygbolagets totala flotta.
Flygplanen har mellan 88 och 90 stolar.
Att prata ett skandinaviskt språk är inget krav för besättningsmedlemmarna om de kan visa tidigare erfarenhet som kabinbesättning.
Xfly
Flygbolaget från Estland ägs av Nordic Aviation Group som i sin tur ägs av den estländska staten.
8 stycken Mitsubishi CRJ-900 med 88 stolar och 7 stycken ATR 72-600 med 70 stolar flyger åt SAS i nuläget.
SAS Connect
Under 2017 grundade SAS ett dotterbolag med säte i Dublin, Irland.
Avsikten med bolaget var att kunna sänka personalkostnaderna genom att anställa personal utanför gällande kollektivavtal i Skandinavien.
Då bolagets piloter företräds av ett annat fackförbund än moderbolaget ingår de inte i strejken.
I nuläget har dotterbolaget 14 stycken Airbus A320 NEO i drift.