Arkivbild. Foto: SVT

Tvingar bussbolag ta ansvar vid förseningar

Uppdaterad
Publicerad

Länstrafiken i Västerbotten kritiseras av Konsumentverket för att på ett olagligt vis inskränka rätten till ersättning vid försenade resor. Verket framhåller att rätt till ersättning finns även om förseningen exempelvis beror på snöstorm, strejk eller fordonshaveri.

Dessutom kritiseras länstrafiken för otillräcklig information om tillgängligheten för funktionsnedsatta vid olika hållplatser och stationer. Och regeln om när en försenad resa senast måste reklameras behöver förtydligas.

Hårdast nedslag gör Konsumentverket på Länstrafikens så kallade ”force majeure”-skrivelse, där bolaget friskriver sig från att slippa betala förseningsersättning över sådant som de inte anser kunna råda över, exempelvis väder eller halka. Där menar Konsumentverket att transportören, i detta fall Länstrafiken, har ett ansvar oavsett vad förseningen beror på.

På Länstrafiken har man tagit till sig myndighetens kritik och håller på att ändra informationen så att den stämmer överens med lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter.

– Vi går igenom vår hemsida nu och ser till att korrekt information går ut till resenärerna, säger Harriet Söder, vd Länstrafiken.

Länstrafiken har till den 30 januari på sig att yttra sig till Konsumentverket som därefter kommer ta ställning till om ytterligare åtgärder ska vidtas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.