– Det är krävande men förbaskat roligt, säger Mattias Valfridsson, Vd för Svenska Volleyevent AB
Totalt innehåller den svenska touren nio deltävlingar, från Umeå i norr till Malmö i söder och omsätter mellan nio och tio miljoner kronor.
Enbart i Umeå omsätts 1,2 miljoner kronor varav Umeå kommun står för en tredjedel och det lokala näringslivet resten. Under finanskrisen hade touren en liten ekonomisk svacka men är tillbaka starkare än någonsin
– Det är en populär OS-idrott och kring det så bygger vi ett skönt häng med musik och roliga sidoaktiviteter. Det är vår styrka att kunna bjuda på en helhet som är tilltalande, säger Mattias Valfridsson
Det finns idag drygt 2300 licenserade spelare i Sverige, men betydligt fler utövare. Prispengarna på 740.000 kronor är jämt fördelade mellan damer och herrar sen många år tillbaka och även de ekonomiska förutsättningarna att utöva sporten är lika mellan könen.
-På tio år har vi lyckats öka prissumman till 740.000 kronor och hoppas inom ett par år att kunna gå upp i miljonen, säger Mattias Valfridsson till Västerbottensnytt
Idag räknar man med att drygt 100.000 beachvolleybollar säljs enbart i Sverige varje sommar och det märks när Umeå city Beach firar 10 år
-Vi satte nytt publikrekord i fjol och det visar att det inte är ett intresse som är på dekis utan det är större än nånsin, säger Valfridsson.
Nästa helg spelas finalen av årets tour i Halmstad.
Magnus Nilsson