Umeå kommun satsar 10 miljoner kronor på bussarna. I maj ska de första bussen vara i trafik och år 2014 räknar man med att ha 15 bussar i drift.
– Det behövs mer än småpengar för att byta teknik och byta till en ny typ av bussar, men andra typer av kollektivtrafik som spårvagnar etc skulle bli mycket dyrare. Och eftersom vi har problem med luften i stadskärnan så är det här en utveckling som är nödvändig, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå.
Station på Umedalen
En snabbladdningsstation kommer inledningsvis att sättas upp på 1:ans ändhållplats på Umedalen. Det handlar om en arm som fälls ut från bussen och fångas upp av en ränna på hållplatsen vartefter laddningen påbörjas. Efter några minuter är batterierna färdigladdade.
Får inte batterierna kortare livslängd om de ska snabbladdas så många gånger?
– Nej, det kanske är sant för mobiltelefonbatterier och sådant men det här är en helt annan typ av batteri, säger Boh Westerlund, vd Hybricon som levererar bussarna.
Kan laddningsstationerna vara strömförande och farliga?
– Nej, det här handlar om helt inkapslade system så man måste i princip klättra upp på busstaket för att något ska hända, säger Boh Westerlund.
Moa Frygell
Fakta hybridbussar:
Priser
27.000 kronor/batteri
1 miljon kronor för batterier till en hel buss
Bränslekostnader per mil diesel: 50-60 kr
Bränslekostnader per mil el: 10-20 kr
Teknisk fakta
Bussarna är tystgående.
”Motorn”, de enda rörliga delarna för framdrivning, sitter i bakhjulen.
Batterierna har idag en livslängd på 2000-4000 cykler.
Batterierna har idag ca 5 års livslängd
Nya nanobatterier som ska finnas i bussarna framöver kan ha upp till 25 års livslängd
På en laddning kommer bussen att kunna köra ungefär 5 mil i stadstrafik eller ca 1-2 timmar i stadstrafik.