För närvarande sköts lokaltrafiken i Umeå av det franskägda bolaget Veolia, som också har hand om tågtrafiken samt busstrafiken på E4:an i norra Sverige.
Veolia vann upphandlingen om lokaltrafiken i Umeå 2005, med ett anbud på 74,5 miljoner och tog då över trafiken från det kommunala bolaget Polarbuss. Avtalet började gälla 2006, men bara en kort tid efter att Veolia tagit över så råkade bolaget in i en konflikt med Länstrafiken i Västerbotten.
Länstrafiken ville utöka busstrafiken i Umeå. Men enligt Veolias pressansvarige, Mattias Näsström, var Länstrafiken inte beredda att betala vad som krävdes för att Veolia skulle klara av en utökning. Efter förhandlingar under förra året sade parterna upp avtalet, för att Länstrafiken skulle kunna utlysa en ny upphandling. Veolia kör trafiken fram till juni i år, och sedan är det Swebus som tar över.
Betydligt högre bud nu
Men Swebus lade ett betydligt högre bud i den nya upphandlingen, jämfört med Veolias gamla. Anbudssumman kommer att gå på 91 miljoner årligen, jämfört med Veolias 74,5.
– Du kan inte jämföra Veolias bud från 2005 med Swebus bud 2008. Det senaste anbudet gällde en betydligt större trafikvolym, med fler bussar och större turtäthet. Dessutom köper vi in fler fabriksnya bussar, säger Maria Höglander, vd för Länstrafiken.
Men Peter Eriksson, fackordförande för trafiksektionen på Kommunal tror inte att det är hela sanningen.
– Det stämmer att trafikvolymen är mycket större idag, men Veolias bud var väldigt lågt även under 2005 års förutsättningar. Veolia fick ta över efter Polarbuss som var ett kommunalt bussbolag. Jag tror att det fanns ett politiskt intresse av att privata alternativ absolut skulle in på banan.