Foto: SVT.

Uteblivna vägpengar skapar strid

Publicerad

Inlandet får bara två procent av de pengar som Region Västerbotten investerar i förbättrad trafikmiljö de närmaste åren. Nu manar malåpolitikern Arne Hellsten till strid.

– Två procent till inlandet är skandal. Och mest beklämmande är att kommunalråden i inlandet låter detta ske utan protester, säger Arne Hellsten (Malålistan).

Många olycksbud

För tio år sedan fanns strategiska investeringar för inlandet med i den västerbottniska långtidsplanen. En breddad infart till Malå samhälle förbi Nölviken och en säkrare korsning i Lillholmträsk, där malmbilar mellan Kristineberg och Boliden kör i skytteltrafik, samtidigt som de ska stanna och lämna trafiken till Malå företräde – i en brant backe.

– Oj, oj, här händer massor av olyckstillbud. Jag har själv fått tvärnita för bilar från Kriberg som inte respekterar stoppskylten, vidimerar Arne Hellsten.

Nu har både Nölviken och Lillholmträsk försvunnit ur region Västerbottens investeringsplan för åren 2010 – 2022.

– Det är beslut som måste rivas upp, tycker Arne Hellsten.

Vill använda pengar till norrbotniabanan

Och Hellsten vet var han vill hämta pengarna till inlandets väginvesteringar. Ur anslaget på 78 miljoner som reserverades för en början av Norrbotniabanan från Umeå till Dåvamyrans kraftvärmeverk.

– För det första är det oklart om och när Norrbotniabanan ska byggas. För det andra är den statens uppgift, och för det tredje är det oklart i vilken korridor som banan ska gå. I vilket fall är bygget minst 25 år bort, men pengarna är låsta.

Hellsten tycker att frågan vore lämplig att driva för de åtta inlandskommunerna i Region Västerbotten.

Men Region Västerbottens styrelseordförande Erik Bergkvist säger att regionen gör en medveten satsning på järnvägstrafiken i hela länet – bland annat en större upprustning av inlandsbanan.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.