Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör bärföretagarens tips till dig som vill plocka och sälja bär. Foto: Anna BeijronVisa alla (4)
Visa alla (4)

Bären kan bli kvar i skogen – stor oro i branschen

Uppdaterad
Publicerad
Det dignar av hjortron och blåbär på sina håll, men trots det är förväntningarna på säsongen låga inom bärbranschen. Coronapandemin gör att få thailändska bärplockare kommer till Sverige i år. De står normalt för merparten av plockningen till bärindustrin.

– Problemet är att få in råvaran. Det blir ett svältår för företaget, det är ett troligt scenario, säger bärföretagaren Ulf Hagner i Stöde utanför Sundsvall.

I fryshallen på företagets tomt finns plats för tusentals ton bär. Efter två skrala bärår är lagren tömda och årets säsong viktig.

Inga thailändska bärplockare

Uppåt 90 procent av bären brukar de thailändska bärplockarna stå för. Men nyligen beslutade företaget att inte anlita några thailändska bärplockare i år.

– Tyvärr är det restriktioner från Thailand, som gjort att det blir väldigt besvärligt, så många bolag kommer inte att jobba med dem i år. Det är ledsamt för bärplockarna och besvärligt för oss också, säger Ulf Hagner.

Hoppas på lokalbefolkningen

Det blir för dyrt och krångligt menar han, med krav på karantän och isolering vid symptom bland annat. Nu sätter han sitt hopp till lokalbefolkningen.

– Vi har ju den gamla traditionen av skattefri bärplockning i Sverige. Det får vi satsa på ordentligt i år och vi hoppas att lokalbefolkningen och även européer kommer in i landet och säljer till oss och att man förstår att det går att tjäna lite pengar på att plocka bär, säger Ulf Hagner.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer