Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Härnösands kommunstyrelseordförande Andreas Sjölander (S) säger att elfärjebyggandet i Gustavsvik kan komma att ge upp emot 60 jobb i ett längre perspektiv. Foto: Hans Lindblom SVT / Örjan Leek

Byggandet av elfärjor på Gustavsviks varv ger 25 jobb – minst

Uppdaterad
Publicerad

I dag presenterades planerna på byggandet av eldrivna höghastighetsfärjor på Gustavsviks varvsområde i Högsjö norr om Härnösand, en satsning som ger 25 nya jobb inledningsvis – på sikt kanske mer än dubbelt så många.

Men varför valde företaget Green City Ferries Gustavsvik som sin nya produktionsort? Det berättar styrelseordförande Hans Thornell i videon här.

Elfärjorna ska trafikera linjerna Täby–Ropsten och Österåker–Skeppsbron i Stockholm. Beluga24 byggs i två varianter med samma skrov och kommer att ha kapacitet för 150 personer. Båten för linjen Täby–Ropsten blir batteridriven och är enligt företaget optimerad för pendeltrafik. Den andra får ett vätgasdrivet bränslecellssystem avsett för längre sträckor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.