Statens haverikommission har börjat skaffa sig en bild av vad som hände vid den tragiska olyckan då en man i 45-årsåldern, hemmahörande i Hudiksvalls kommun, omkom.
Det är inte första gången man utreder den här typen av olyckor.
– Nej, det är en riskfylld arbetsuppgift att växla tåg, konstaterar Jonas Bäckstrand, Statens haverikommission.
Svårt att komma åt problemen
SHKs uppgift är att föreslå åtgärder för att undvika liknande olyckor. Men de åtgärder som SHK föreslår är inte alltid genomförbara.
– Vi har synpunkter på vagnarnas utformning, på många godståg finns bara ett litet trappsteg att stå på. Vi har rekommenderat Transportstyrelsen att se över det, berättar Jonas Bäckstrand.
Problemet är att tågtrafik är internationell, det finns internationella regler för tågvagnar vilket gör det svårare att genomföra en förändring av konstruktionen.
Flera orsaker
Vid olyckan i Sundsvall var vagnens konstruktion inte problemet, men det finns andra omständigheter som kan ha påverkat: förutsättningen att stå så man kan hålla i sig ordentligt, utbildning och kommunikation.
– Hur det var i det här fallet kan jag inte säga utan det får utredningen utvisa, säger Jonas Bäckstrand.
Haverikommissionens utredning beräknas vara klar om cirka tio månader.
I klippet hör du Jonas Bäckstrand berätta om dödsolyckan i Sundsvall.