– Det är ett riskfyllt arbete att växla tåg, säger Jonas Bäckstrand, Haverikommissionen. Hör honom beskriva dödsolyckan i Sundsvall. Foto: Pontus Lundahl / TT / SVT

Dödsolyckan på kombiterminalen: ”Det är riskfyllt att växla tåg”

Uppdaterad
Publicerad

Statens haverikommission har beslutat att utreda dödsolyckan på kombiterminalen i Sundsvall 5 augusti.

– Tyvärr finns det inga vittnen så vi kommer aldrig att få veta exakt vad som inträffade, säger Jonas Bäckstrand, Statens Haverikommission, SHK.

Statens haverikommission har börjat skaffa sig en bild av vad som hände vid den tragiska olyckan då en man i 45-årsåldern, hemmahörande i Hudiksvalls kommun, omkom.

Det är inte första gången man utreder den här typen av olyckor.

– Nej, det är en riskfylld arbetsuppgift att växla tåg, konstaterar Jonas Bäckstrand, Statens haverikommission.

Svårt att komma åt problemen

SHKs uppgift är att föreslå åtgärder för att undvika liknande olyckor. Men de åtgärder som SHK föreslår är inte alltid genomförbara.

– Vi har synpunkter på vagnarnas utformning, på många godståg finns bara ett litet trappsteg att stå på. Vi har rekommenderat Transportstyrelsen att se över det, berättar Jonas Bäckstrand.

Problemet är att tågtrafik är internationell, det finns internationella regler för tågvagnar vilket gör det svårare att genomföra en förändring av konstruktionen.

Flera orsaker

Vid olyckan i Sundsvall var vagnens konstruktion inte problemet, men det finns andra omständigheter som kan ha påverkat: förutsättningen att stå så man kan hålla i sig ordentligt, utbildning och kommunikation.

– Hur det var i det här fallet kan jag inte säga utan det får utredningen utvisa, säger Jonas Bäckstrand.

Haverikommissionens utredning beräknas vara klar om cirka tio månader.

I klippet hör du Jonas Bäckstrand berätta  om dödsolyckan i Sundsvall.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.