• Viktigt meddelande:

    Information om skogsbränder på flera platser i landet Läs mer

Foto: SVT, TTVisa alla (4)
Visa alla (4)

Från barrträd till korv

En ny cellulosaprodukt lanseras nu av Domsjö fabriker. För den oinvigde är användningsområdet kanske en aning förvånande. Nu vänder man sig nämligen till korvskinnsproducenter.

Domsjöfabrikers nya produkt kallas Domsjö Cellulose Ultra och har utvecklats de senaste 1,5 åren. Jämfört med sina föregångare har Ultra högre halt av cellulosa vilket gör att den kan användas utan inblandning av andra produkter. Enligt Lars Winter, vd Domsjö fabriker, är detta en mer lönsam produktion än den som riktar sig mot textilindustrin som hittills varit fabrikens stora kund.

– Ultra är en mer förädlad produkt med högre halt av cellulosa. I framtiden ser vi att den även kommer att kunna användas inom andra produktsegment. Den har ett högre marknadsvärde som kompenserar för den ökade tillverkningskostnaden, säger han.

Lyckat projekt

Första året beräknar man sälja 10 000 ton, men förhoppningen är naturligtvis att det ska öka. Den totala produktionen av cellulosa för fabriken är drygt 200 000 ton per år.

– Vi har jobbat i nästan två år med det här och både vi och kundens utvecklingsavdelning ville verkligen att det skulle fungera och då går det fort, så vi ser det som ett väldigt lyckat projekt, säger Magnus Lundmark, marknadchef cellulosa.

Detta är en del av fabrikens strategi mot att bli specialleverantör.

– Det är en jätteviktigt milstolpe att visa att nu är vi är inne i de här högsta segmenten och det gör det lättare att komma in hos andra kunder, säger Magnus Lundmark.

Korvskinn

Den nya produkten säljs alltså främst till en korvskinnsproducent. Kristina Elg Christoffersson är chef för Forskning och utveckling på Domsjö fabriker, hon har varit med sedan starten och berättar att korvskinnet är av 100 procent cellulosa och är helt ätbart.

– Korvskinnet kan antingen vara det man lagrar korven i och sen tar bort, som till exempel på pepperoni, sen finns det korvskinnstyper som man låter sitta på ända tills kunden ska äta, säger Kristina Elg Christoffersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer