Ökande trend av bedrägerier kring BankID Foto: TT

Identitetsstölderna ökar

Uppdaterad
Publicerad

Omkring tusen personer i de fyra nordligaste länen anmäler varje månad att de utsatts för någon form av bedrägeri. Vanligast är identitetsstöld.

Under 2017 anmäldes drygt tvåhundratusen bedrägeribrott i Sverige. Det är ungefär samma antal som förra året men trenden var kraftigt uppåtgående under årets sista månad. Det visar en sammanställning som polisens Nationella bedrägericentrum gjort.

Brott online

Majoriteten av bedrägeribrotten rör någon form av identitetsstöld. Ett exempel är bedrägerier där stulna kontokortsuppgifter använts för köp online. Totalt anmäldes 80 000 bedrägerier av den här typen i landet, en ökning med sju procent.

I takt med den ökade handeln online ökar den här typen av brottslighet. De senaste fem åren är ökningen närmare trehundra procent.

Lurar till sig BankID

Polisen ser även en ökande trend under 2017 där bedragaren skapar nya BankID i andras namn. Vanligast är att detta sker genom att bedragaren lurar till sig personliga uppgifter via telefon. E-legitimationen används sedan för att tömma alla tillgängliga konton samt ansöka om snabblån i den utsattes namn. Antalet bedrägerier av den här typen är relativt få men konsekvenserna för den enskilde är omfattande.

Tjuvkikar vid automaten 

Bedrägeriformen shoulder surfing, där bedragaren snappar upp kortinformation vid automater, har ökat med fjorton procent. Ökar gör också annonsbedrägerier och kreditköp i annans namn. Däremot minskar bidragsbrotten.

Färre bluffakturor

Totalt sett har fakturabedrägerierna minskat men anmälningarna fick ett rejält uppsving under december. Detta efter att tusentals företagare fått ett ”frågeformulär” från Företagsopinion. Detta visade sig vara ett annonskontrakt för tusentals kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.