”Läxor är meningslösa”

Uppdaterad
Publicerad

Han är en av Europas mest anlitade skolexperter och föreläser för 200 lärare och skolledare i vårt område. James Nottingham menar att inlärning handlar om framsteg, inte att visa upp vad man kan.

–  Vad vi borde titta på är de framsteg eleverna gör, säger han apropå betygsdebatten.

James Nottingham från Storbritannien är en väl anlitad föresläsare och skolutvecklare. Han har en bakgrund som lärare och skolledare och har skrivit ett flertal böcker om undervisning. I veckan besökte han Ånge där 200 lärare från Sollefteå, Härnösand, Bräcke och Ånge fick lyssna till hans råd och exempel från olika delar av världen.

Mest läst 2015 Västernorrland

– Han har mycket positiva tankar, konkreta tips och idéer. Sådant som är lätt att ta till sig och omsätta i verkligheten, säger Kicki Strand som arbetar som textil- och bildlärare i Fränsta.

Föreläser i många länder

Häromdagen var han i Bahrain, nu i Ånge och nästa vecka Mellanöstern. Han ser vissa skillnader mellan länderna men också många likheter. Han anser att undervisningen och skolan i grunden fungerar ”väldigt bra” i dag. Men det finns saker som kan bli bättre.

– När jag själv jobbat i skolan har jag varit frustrerad över hur många människor som gjorde saker utifrån instinkt eller tradition. Eller något regeringsinitiativ som kokats ihop utan att riktigt ha något vetenskaplig grund. Det gjorde mig frustrerad och jag tänkte att det måste finnas ett bättre sätt, säger James Nottingham.

Tveksam till betyg

Mer av undervisningen borde baseras på vad erfarenheten och vetenskapen säger, menar han. Konsten är att omsätta det till fungerande pedagogik i klassrummet. Han säger sig vara tveksam till betyg och hur de används.

– Inlärning handlar om att göra framsteg, inte bara visa upp vad du kan. Jag är kluven till betyg, det beror på HUR du använder dem. Vi kan använda dem på ett positivt sätt men alldeles för ofta används de på ett negativt sätt. I Sverige har ni, olyckligtvis, börjat använda dem på ett sämre och sämre sätt. Ni utgår från dem när ni rankar elever och skolor, säger han.

”Läs varje kväll”

Han menar också att det finns forskning som visar att läxor i stort sett är meningslösa för barn upp till elva år. Att dricka två liter vatten ger bättre utdelning. MEN en form av läxa funkar.

– Den mest verkningsfulla hemläxan för barn upp till elva år är att läsa varje kväll. Och när de kommer tillbaka till skolan ska man prata om vad de läst, om karaktärerna och så vidare. Gör det till en bra stund. Förutom det är det mycket läxor som inte fungerar, säger James Nottingham.

Viktigt med feedback

De som var på föreläsningen fick lyssna till fler råd. Det handlade om att involvera föräldrarna mer i skolarbetet, att bättre förbereda eleverna för vad som ska komma i undervisningen och att ge feedback.

– Han menar att man ska höja förväntningarna på eleverna och vi ska ge lite mer tid för att eleverna ska samtala med varandra. Och bedöma sig själv och varandra. Mer kamratbedömningar och feedback. Eleverna måste också våga misslyckas. Då måste vi bygga en sådan relation. Jag tror att vi lägger alldeles för lite tid på det. Vi måste ge det mer tid: att stärka gruppen och relationen till mig som lärare också, säger Johanna Funberg, lärare i SO och svenska i Fränsta.

Pisa ingen varningsklocka

James Nottingham beskrivs som en ledande skolutvecklare i Europa och är tydlig med en sak. Det är ingen kris i skolan. Han menar att Sveriges mediokra resultat i den internationella PISA-undersökningen inte är något att hänga läpp för.

– Det är många länder i världen som får högre poäng än Sverige, som sänder delegater till Sverige för att försöka ta reda på hur de kan hjälpa sina studenter att bli mer kreativa och företagsamma och hur de ska kunna jobba bättre tillsammans. Länderna som gör bra ifrån sig i PISA tenderar att vara de som fokuserar på press, att göra ”rätt saker” och få de rätta svaren. Det mesta fungerar utmärkt i svenska skolan, är hans uppfatttning.

Var tydlig

Att omsätta vad vetenskapen och forskningen säger om undervisning till praktisk verksamhet i klassrummet, är vad James Nottingham försöker göra. Han lutar sina tankar mot vad den Nya Zeeländska professorn i pedagogik, John Hattie, forskat kring. Han har bland annat studerat vad som bidrar till att höja elevernas prestationer i skolan. Nottingham har kokat ner denna forskning till tre huvudpunkter som är viktiga.

– Det gäller oavsett ålder på elev. Det är tre frågor det handlar om – Vad försöker jag uppnå?, Hur stora framsteg har jag gjort? och Vad kan jag göra framöver? Det är enkelt, men komplext på samma gång.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mest läst 2015 Västernorrland

Mer i ämnet