Flygföraren Håkan Hoffberg, flygspanaren Karl Einar Carlsson och signalisten Stig Einar Andersson Foto: F14 kamratförening/montage

Vad hände med Röd Niklas?

Uppdaterad
Publicerad

I februari 1946 lyfter tio flygplan från Halmstad med destination Norrbotten. Ett kommer fram, åtta nödlandar och ett har inte hörts av sedan dess. Nu kan det över sjuttio år gamla försvinnandet vara på väg mot sin lösning.

Divisionen som består av åtta fabriksnya SAAB B 18B från Hallands flygflottilj  – ska till Kalixfors utanför Kiruna för en månadslång vinterövning.

Ett fraktplan av typen B 3 följer också med liksom ett nionde B 18B där flottiljchefen befinner sig.

Gåtan Röd Niklas

Men man kommer att få problem och ett av planen – Röd Niklas, med tre mans besättning – kommer aldrig mer att höras av.

”Nödlanda där ni kan”

Händelsen när en hel flygdivision slås ut på bara några timmar är en av svensk flyghistorias märkligaste. När bara minuter återstår till mellanlandning i Luleå stöter de tio planen på dåligt väder. Bara flottiljchefen som startat en halvtimme tidigare än övriga kommer fram.

De andra nio tvingas vända och riktar istället in sig på Sundsvall/Härnösands flygplats. Men innan man kommer fram hinner även den stänga på grund av dåligt väder.

Ordern går ut till de övriga planen att nödlanda där de kan.

Hela divisionen nödlandar

Två B 18B landar på isen utanför Härnösand. Besättningarna var oskadda men ett plan sjönk nästan omedelbart på den tunna isen.

Fraktplanet av typen B 3 nödlandar på Storsjön öster om Midlanda.

Två B 18B landar vid Norasundet. Piloten försökte landa med landningsstället utfällt i den djupa snön men planet slog runt och förstördes. Rotekamraten såg detta från luften och väljer att buklanda – vilket går bättre.

Ett B18 B nödlandar två mil norr om Härnösand i Nyadal. Ungefär samtidigt landar hans rotekamrat i närheten av Ramviks såg.

Röd Niklas saknas

Slutligen dröjde det sent på eftermiddagen innan det blir känt att även det åttonde planet nödlandat vid Lunde varv. Den 10 ton tunga flygmaskinen buklandade på isen och gled nära två kilometer innan det stannade med nosen och vingen nedborrade i isen. Snö hade pressats in i den glasklädda nosen och höll på att kväva en av besättningsmännen.

Av de nio flygplanen hade nu åtta hört av sig. Av det sista planet finns inte ett spår. Det var 25 grader kallt och rådde snöstorm så eftersöket från luften kommer inte igång förrän efter ett par dagar. Men Röd Niklas med besättning förblir spårlöst försvunnet.

Ny teori

En som forskat vad som hände med Röd Niklas är Henrik O A Barkman från Brunflo. Han lanserar nu en teori om vad som hände.

– Det finns uppgifter om att man sett något som kan ha varit en nödraket i trakterna av Storåbränna. Det stämmer med min teori om att besättningen tagit fel på Hoting och Junsele och därmed kommit ur kurs, berättar han.

Det är inte otänkbart. Navigation på fyrtiotalet skedde till stor del med hjälp av älvar, järnvägar och kyrkor. Saker synbara från luften. Om besättningen trott sig vara i Junsele men istället befann sig i Hoting kan man dra en tänkt flyglinje mot Optands flygplats men istället alltså hamna i Hotagsfjällen.

”Någonting har hänt”

– Det finns tecken på det. På en myr i området har något hänt. Man kan mycket väl tänka sig att det handlar om ett flygplan som nödlandat i djupsnön. Sedan på våren har planet sakta sjunkit ned under slam och dy, säger Henrik O A Barkman som har fler indicier som tyder på att han kan ha hittat planet och därmed också de tre besättningsmän som varit försvunna i över sjuttio år.

Reportaget visas i flera delar i dina lokala nyheter. Längst upp i artikeln kan du se hela filmen om ett av Sveriges största flygmysterier.

Mer om Röd Niklas

Vill du se mer om det mystiska försvinnandet? För 36 år sedan, i juni 1980 sändes dokumentären ”Nödlanda där ni kan” av Peter Billing i SVT. Den kan du se här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gåtan Röd Niklas

Mer i ämnet