Kraftiga reaktioner på förslaget om fartsänkning på E14: ”Ingen vill se en sänkning”

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverkets förslag att sänka hastigheten på i stort sett hela E14 mellan Sundsvall och norska gränsen har närmast orsakat en folkstorm i kommunerna längs vägen.

Människorna som kör vägen dagligen vill se mitträcken, något som inte är vanligt i Norrland.

E14 är pulsådern genom mellersta Norrland från Sundsvall till Trondheim i Norge, totalt sett 35 mil i Sverige, långa sträckor genom obebyggda områden med hastighetsbegränsning på 100 kilometer i timmen. Men nu ska hastigheten sänkas till 80.

Protester

Trafikverkets förslag innebär att bara 35 kilometer av den totala sträckan behåller 100 som maxfart även i framtiden. Dessutom vill man sänka de flesta 70-sträckor till 60 kilometer i timmen. Det här har orsakat protester.

Hastighetssänkning på E14

– Ingen av kommunerna vill se en sänkning, säger Erik Lövgren (S), kommunalråd i Ånge.

Oroar näringslivet

Förslaget om sänkt hastighet oroar också näringslivet längs E14.

– Trafikverket räknar med en 20-procentig minskning av trafiken och det kommer att drabba oss, säger Daniel Lilja, som driver en bensinstation i Fränsta.

Företaget Permascand i Ljungaverk med 130 anställda har många pendlare, bland annat VD:n som bor i Sundsvall.

– Det är en vecka till på vägarna per år, jag pendlar nästan 16 mil om dagen, säger Peter Lundström, VD på Permascand.

”Bygg mittseparering”

Kommunalrådet i Ånge, Erik Lövgren (S) tycker att Trafikverket ska lägga ner sitt förslag, åtminstone i nuläget.

– Vi säger, bygg mittseparering och avvakta med beslutet om sänkning.

Mötesfria vägar med mittseparering är ovanliga i norra Sverige. I de fyra nordligaste länen finns bara fem korta sträckor utöver E4:an. Längre söderut i landet är bilden en annan.

Se hur vägen ser ut och hör mera om protesterna i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hastighetssänkning på E14

Mer i ämnet