På lördag kväll avgörs Melodifestivalens fjärde deltävling i Örnsköldsvik men redan nu kan Ö-viksborna märka att något är på gång.
Under måndagen påbörjades arbetet med att förvandla Fjällräven Arena från ett hockeytempel till en festlokal. Låda på låda med lampor, högtalare och allsköns utrustning lämpades av från lastbilar och togs in i arenan.
En miljon för kommunen
Kalaset kostar drygt en miljon kommunala skattekronor, varav 600 000 går till Live Nation och resten är kostnader för sådant som kringarrangemang och hyror. Men de pengarna ses inte som förlorade utan snarare tvärtom: Melodifestivalen ger kommunen ett mervärde i form av uppsving för näringslivet. För att inte tala om publicitetsvärdet av flera miljoner tv-tittare som på bästa sändningstid får bilder serverade från Örnsköldsvik.
Exakt hur mycket en melodifestival är värd i reda pengar är förstås svårt att räkna ut.
Miljöpåverkan syns
– Vi använder oss av en beräkningsgrund som heter Event impact calculator där vi kan beräkna hur stora turistekonomiska intäkter ett sådant här arrangemang kan innebära. Och då får vi även reda på vilka sociala betydelser det har och vilken miljöpåverkan det har, säger kommunens samordnare Lasse Söderlind.
Nyheter i år
Detta är fjärde gången som mello anordnas i Örnsköldsvik. Men årets upplaga kommer att märkas ännu mer på stan, tror Lasse Söderlind.
– Ja, det är fler aktiviteter som SVT, och Sveriges Radio också, levererar. Melodikrysset ska att sändas direkt från torget, Radioapan kommer att vara här, Bolibombadraken kommer att vara här och så kommer vi på torsdag kväll ha en stor presentation av alla artister.