Mittmedia bryter mot lagen

Uppdaterad
Publicerad

Svensk media översvämmas just nu av utländsk spelreklam, trots att det är förbjudet. Lotteriinspektionen rasar men medierna fortsätter bryta mot lagen.

Från årsskiftet är spelmissbruk likställt med alkohol- och drogmissbruk, kommuner och landsting är nu skyldiga att erbjuda samma stöttning och vård. Trots det är skillnaden stor när det gäller tillgänglighet och reklam.

Enligt svensk lag är det förbjudet att göra reklam för utländska spelbolag, bolag som saknar tillstånd att bedriva spel i Sverige. Men det handlar om stora summor för de kommersiella medieföretagen.

– Dom betyder mycket för branschen, vi är beroende av spelreklamen för att bedriva vår journalistik säger Karin Näslund, chefredaktör för Mittmedia i Västernorrland.

Fortsätter annonsera

De kommersiella medierna har protesterat mot förbudet och anser att det strider mot EU-rätten och mot censurförbudet i tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Och fortsätter publicera annonserna.

– Det är anmärkningsvärt att medierna fortsätter bryta mot lagen säger Erik Kristow, kommunikationschef på Lotteriinspektionen.

I oktober slog Högsta förvaltningsdomstolen fast att det inte är tillåtet att göra reklam för spel som saknar tillstånd i Sverige. Det var en vägledande dom mot bland annat nätsajten Nyheter24.

– Det visar att vi haft stöd för våra krav att medierna måste sluta med den olagliga reklamen säger Erik Kristow.

Höga böter väntar

TV3 och andra medieföretag som inte sänder från Sverige är undantagna men ett 30-tal andra bolag har nu hamnat i kö för att få höga viten utdömda. Det handlar bland annat om TV4 sporten, Blocket, Aftonbladet, Expressen och Mittmedia.

– Vi kommer att invänta till en eventuell dom vinner laga kraft, fram till dess fortsätter vi med reklamen säger Karin Näslund på Mittmedia.

Kamp om miljarder

Enligt Kantar SIFO spenderade spelbolagen 5,5 miljarder svenska kronor brutto på reklam förra året, och enligt företaget Mediavision stod de utländska spelbolagen för 71 procent av tv-reklamen.

– Lagen gör skillnad på svenska och utländska bolag och i det fungerar inte i den globaliserade värld vi lever i säger Mittmedias chefredaktör Karin Näslund.

– Man kan ju inte välja själv vilken lag man vill följa eller inte, varken som privatperson eller företagare svarar Erik Kristow på Lotteriinspektionen.

Fakta om spel

2016 spelade vi svenskar för över 22 miljarder kronor. Störst är statliga Svenska spel med bland annat stryktipset och Casino Cosmopol. Men de utländska nätbaserade spelföretagen står för en allt större del av spelandet.

Enligt Kantar SIFO köpte spelbolagen reklam till ett värde av 5,5 miljarder svenska kronor brutto under 2017, av den summan stod de utländska spelbolagen för 71 procent.

Enligt Folkhälsomyndigheten står spel via internet för den klart största andelen av de personer som riskerar hamna i spelmissbruk. Det gäller samtliga spelformer men störst är skillnaden för Casinospel och spelmaskiner (senaste siffrorna gäller år 2015).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.