Sträckan Gävle-Sundvall betecknas som en oacceptabel flaskhals. Det är 31 miljarder kronor som behövs.
För att kapa åt sig så mycket pengar behövs förstås väldigt mycket lobbyverksamhet och det är där kommuner och länsstyrelser tänker börja.
Härnösands kommun skall besluta om 30 000 kronor till EU-projektet Nya Ostkustbanan nästa vecka. Men alla kommuner och länsstyrelser skall vara med, från Gävle till Sundsvall. Och så ansöks alltså om pengar från EU-också.
Sådär en 11 miljoner kronor behövs för att sälja projektet. Projektledare skall avlönas, liksom projektassistent. Därtill behövs lokaler, telefoner, datorer och videokanoner.
I tre år skall omvärlden bearbetas, sedan hoppas de ansvariga på byggstart 2015. Då finns chansen att sträckan Gävle- Sundsvall kan tas i bruk 2024. Därmed skulle betydligt fler gods- och persontåg kunna åka norrut än tidigare.
Många goda skäl för en satsning alltså. Fast ännu fattas förstås 31 miljarder. Kronor alltså.