Skolverket har bestämt att från 2016 ska alla nyanlända elevers kunskaper inom skolan kartläggas.
Det hela ska ske i en dialog och är en del i det kommande nationella kartläggningsmaterialet. Ett bra initiativ tycker rekton vid Junsele skola Staffan Åsberg. De nyanlända eleverna har ofta vitt skilda baskunskaper:
– Det är framför allt att vi ska bli duktigare och få ett efterlängtat material för att kunna kartlägga alla nyanlända, säger han.
Kartlägger genom samtal
Det är tre ämnesområden som Skolverket vill ha kartlagda vid tre samtal med eleven. Dels ett allmänt samtal om situationen för eleven bland annat. Sen ett språkligt test där man utvärderar elevens språkstatus. Det tredje samtalet ska handla om matematik.
– Varje samtal ska vara i upp till sjuttio minuter beroende på elevens ålder, säger Åsa Strand, projektledare vid Skolverket.
”Kan bli svårt att hinna med”
Åsa Strand förstår om det uppstått oro kring hur skolan ska hinna med:
– Det här är ett förslag som skrevs långt innan flyktingströmmen blev så här stor. Jag kan tänka mig att tidsaspekten dras ut något då det mycket väl kan bli svårt att hinna med, säger hon.
Även rektorn i Junsele har farhågor:
– Det här kommer att kräva stora resurser. Med den kapacitet som vi har idag har vi svårt att hinna med det vi ska göra, säger Staffan Åsberg.
– Dygnet har 24 timmar men det finns saker utanför skolan också och jag vill att min personal ska orka med.