Foto: SVT

Oro för betygsättningen vid distansstudier

Uppdaterad
Publicerad

Gymnasieskolorna bedriver sin undervisning på distans med anledning av coronaviruset.

Från lärarhåll finns nu en oro kring betygsättningen när eleverna inte finns på plats i skolan.

– I klassrummet ser jag hela tiden hur eleven presterar och utvecklas, det tappar jag när de sitter hemma och jobbar, säger Marie Löf, lärare i svenska på Örnsköldsviks gymnasium.

Regeringens rekommendation om distansstudier kom i mitten av mars. Situationen är ny för såväl elever som lärare och myndigheter och betygsättningen är en del som oroar.

– Det är både hur säkert mitt betyg är när jag sätter det och elevernas möjlighet att ta till sig, säger Marie Löf, som konstaterar att många aspekter i betygsättningen bygger på att eleven är på plats på skolan.

– Det behöver inte vara skriftligt prov eller inlämning, utan jag ser ser hela tiden hur de utvecklas och går framåt.

”Behöver underlag för att kunna sätta betyg”

Åsa Elfving undervisar i matte och fysik och är kommunombud för Lärarnas riksförbund:

– Vi har ju fortfarande vårt uppdrag att vi ska sätta betyg efter avslutad kurs och vi behöver ett underlag för att kunna sätta det betyget, det är det som kommer att bli svårt, säger hon.

– Det är ju frågan om man hunnit göra alla praktiska moment. Jag kan inte låta en elev koppla en elcentral hemma, säger Niklas Vigren, lärare på el- och energiprogrammet på Örnsköldsviks gymnasium.

Samtliga efterlyser tydliga direktiv från Skolverket kring betygsättning.

Skolverket: ”Stor tilltro till lärarna”

Skolverket hänvisar bland annat kring till den nya förordning som gör det möjligt för skolor att ta in mindre grupper när det behövs utifrån betygsättningsaspekter.

Ser ni någon fara i att det i vissa fall inte kommer att gå att sätta riktiga betyg?  ​

– Det är svårt att säga i vilken utsträckning betygsättningen påverkas. Ingen vet hur situationen kommer att utvecklas framöver, men vi har en stor tilltro till att lärarna kommer att sätta de betyg som bäst motsvarar elevernas kunskaper. Om undervisningen sker på distans kan det hända att man inte kan göra bedömningar av elevens kunskaper som vanligt, utan att man behöver samla in underlag på andra sätt, till exempel göra muntliga avstämningar, säger Roberth Olofsson, undervisningsråd på Skolverket.​

– Men vi är fortfarande i april och det finns fortfarande tid att samla in underlag. Det är viktigt att skolor prioriterar årskurs 9 och årskurs tre i gymnasiet.​

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.