Foto: Scanpix

Pelargonresa var försäljningsknep

Uppdaterad
Publicerad

Sundsvallsföretaget Svenska dagsresor föreläggs med ett vite om en halv miljon om man inte rättar till brister i sin marknadsföring.

Det är Konsumentombudsmannen hos Konsumentverket som beslutat om föreläggandet. Det var vid resor till Smögen och resor för att titta på pelargonier i Nyköping som flera resenärer upplevde att de blivit vilseledda av marknadsföringen. Resorna utgjordes till stor del av en försäljningspresentation av företaget Cloudberrys sängkläder och andra produkter. Vilket inte tydligt framgick i marknadsföringen.

Företagets inställning

Enligt företagets uppgifter tar försäljningspresentationen drygt 50 minuter och drygt 2,5 timmar spenderas på resmålen. Svenska Dagsresor har vidare gjort gällande att det av marknadsföringen framgår vad som ingår i resans pris, men att innehållet visserligen kan anges ännu tydligare.

Konsumentombudsmannen menar dock att bolaget utelämnat väsenligt information i sin marknadsföring och anmälarna uppger att sängklädesförsäljningen pågick i flera timmar

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.