För många arbetstagare som bor i Kramfors och jobbar på annan ort – eller tvärtom – är det oerhört viktigt att tågen går i utsatt tid. Och det är viktigt för kommunen att resenärerna får en smidig resa. Men i vinter har problemen duggat tätt.
Kramfors kommun har tidigare varit i kontakt med Norrtåg och under onsdagen skickade man ett gäng representanter med kommunalrådet Jan Sahlén (S) i spetsen ut på perrongen.
Enkät på webben
– Vi vill komma i kontakt med pendlarna som kommer in och reser ut från Kramfors kommun och få en dialog med dem om situationen som vi haft. De kan också gå in på en webbaserad enkät och besvara frågor.
Sahlén ser tre aktörer som har ett ansvar för att tågen går i tid.
– Det är Trafikverket när det gäller röjning av banorna och det är Tågkompaniet som operatör och handlar det främ om informationen. Och naturligtvis Norrtåg och då handlar det om tågen.
Tillsammans med näringslivet i Kramfors vill Sahlén sätta press på Norrtåg och de övriga aktörerna.
– Skärp kraven för en tillförlitlig kollektivtrafik. Det är a och o att man ska kunna pendla och nyttja den här förstorade arbetsmarknadsregionen.
”Jättetuff vinter”
Camilla Fahlander, myndighetschef på Kollektivtrafikmyndigheten som är delägare i Norrtåg, fanns också på plats och är själv pendlare.
– Det har varit en jättetuff vinter och det är många olika orsaker till det, jag vet att Norrtåg jobbar stenhårt med att komma tillrätta med de här utmaningarna, säger hon och ger initiativtagarna bakom onsdagens träff beröm.
– Det är viktigt att pendlarna känner att det är någon som lyssnar på dem.