Tågtrafik hoppas rulla bättre

Uppdaterad
Publicerad

Bättre och säkrare underhåll ska rädda tågtrafiken i vinter.

Euromaints hallar ligger i Notviken strax utanför Luleå. Här finns en av landets fyra svarvar för underhåll av hjul på lok och vagnar. Inför den här vintern ska företaget bygga ut hallen för att kunna ta emot Norrtågs betydligt längre lok och tågset för avisning och underhåll.

– Vi kommer att bygga ut båda portarna i vardera riktningen så att vi kan sluta igen här och det är speciellt viktigt under vinterhalvåret så att vi har möjlighet att ha en fungerande svarvning och avisning, säger Jörgen Mörtsell, verkstadschef på Euromaint i Luleå.

Norrtåg

Varför måste hjulen svarvas?

– Det är som på ett bilfordon, det är viktigt att man har en bra kvalité på hjulen, man har ju ett naturligt slitage på vagnshjulen, säger Jörgen Mörtsell.

Kortare underhåll och säkrare drift

På Norrtåg hoppas man att underhållet i Luleå ska förkorta underhållstiderna och förbättra driftssäkerheten.

– Det största dilemmat har varit att vi skickat ned fordonen till Tillberga utanför Västerås varenda gång vi haft problem med att hjulen blir slitna och måste svarvas. Nu får vi den här enheten i Luleå som kommer att göra avstånden och förhoppningsvis köerna kortare. Förra året hade vi en genomsnittstid på fem dygn på varje sådan här svarvning, säger Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg.

Tufft klimat i norr

De tuffa vintrarna i Norrland kräver ett tätare underhåll för att trafiken ska kunna fungera.

– Det kan hända att det blir urflisningar och andra skador på hjulen som gör att de måste svarvas, säger Jörgen Mörtsell, verkstadschef på Euromaint i Luleå.

Är det en trafiksäkerhetsfråga?

– Nej, dyker de här skadorna upp så går det att lösa med det underhållsintervall som finns.

– Vår bild är att det kommer att bli avsevärt bättre den här vintern, men hur långt vi når, det vet vi inte eftersom de åtgärder som håller på att genomföras är ju byggda på att det ska bli bättre, men vi har inte sett resultatet ännu, säger Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrtåg

Mer i ämnet