I SVT:s valkompass har de politiska partier som sitter i region Västernorrland fått svara på lokaltrafikrelaterade frågor som rör länet. Den frågan vars svar visade på störst splittring var huruvida det borde vara gratis för alla att åka med den regionala kollektivtrafiken.
Exempelvis svarade Moderaterna i region Västernorrland de hellre prioriterar höjda löner för vårdpersonalen än ”gratis” kollektivtrafik, medan Vänsterpartiet menar att målet är en avgiftsfri och utbyggd kollektivtrafik.
Se alla partiers svar nedan.
Påstående: Det ska vara gratis för alla att åka med den regionala kollektivtrafiken
Kristdemokraterna
Det finns två alternativ: 1. att det är gratis, få turer och överfulla bussar eller att 2. Var och en betalar för sina resor, får bra med avgångar och plats på bussen. Det senare är bättre. De som åker självklart också vara med och bekosta sina resor.
Liberalerna
De som nyttjar den regionala kollektivtrafiken bör även vara med och betala den, inte bara via skattsedeln. Liberalerna vill att hela kollektivtrafiken i länet ses över och får en bättre samordning, med arbetspendling som utgångspunkt.
Moderaterna
Vi anser att skattepengarna ska gå till vården. Vi prioriterar hellre höjda löner för vårdpersonalen än ”gratis” kollektivtrafik. Sjukvård är viktigare än bussar och tåg.
Centerpartiet
Viktigt att flera väljer kollektivtrafik inte minst ur klimatsynpunkt. Biljettpris är en del i detta men finansieringen av kollektivtrafiken ska också vara hållbar över tid.
Sjukvårdspartiet
Det är rimligt att den som använder en tjänst är med och betalar för den. Vi ser gärna rabatter för barn/ungdomar/studenter samt pensionärer och ett enklare prissystem.
Socialdemokraterna
Det är viktigt med att utveckla och bygga ut kollektivtrafiken för att öka det kollektiva resandet. Det är viktigare idag att utveckla möjligheterna till resande än att göra kollektivtrafiken gratis.
Sverigedemokraterna
Partiet har inte lämnat någon motivering
Vänsterpartiet
Målet är en avgiftsfri och utbyggd kollektivtrafik. Det är en viktig del i det framtida hållbara samhället där människor väljer bort bilen. I dagsläget med den ekonomiska verklighet Västernorrland befinner sig i, så är det inte möjligt. Om Sverige ska ta nödvändiga kliv i denna riktning måste staten gå in och vara en större finansiär och möjliggörare av en sådan utveckling.
Påstående: Kollektivtrafiken i gles- och landsbygd ska byggas ut
Moderaterna
Vi anser att skattepengarna ska gå till vården. Vi prioriterar hellre höjda löner för vårdpersonalen än kollektivtrafik. Sjukvård är viktigare än bussar och tåg.
Kristdemokraterna
Här är frågan ställd till oss som en regional fråga. Vi gillar kollektivtrafik, men det ska finansieras också. Då är det så att frågan om kollektivtrafik i gles- och landsbygd är i Västernorrland inte är en regional fråga utan en kommunal fråga. Regionen ansvarar bara för trafiken mellan kommunerna. Så frågan skulle ställts till partierna på kommunal, inte regional nivå.
Liberalerna Region
Kollektivtrafiken och infrastrukturen behöver rustas upp i hela länet, inte bara glesbygden. Detta är givetvis en fråga som kombinerar politik på såväl riks som region och även kommunal nivå. Vi vill se ett ökat samarbete mellan den kommunala och kommunöverskridande kollektivtrafiken som resulterar i en bättre och miljövänligare arbetspendling. Anropsstyrd trafik bör utredas.
Sjukvårdspartiet
Kollektivtrafik kan inte erbjudas överallt i hela länet, det är inte rationellt. Därför måste infrastrukturen byggas ut med fler pendlarstationer för SJ/Norrtåg och parkeringar som nav (pendlarparkeringar) för resor med buss, bil och cykel. De ska vara inhägnade, ha laddstolpar för elfordon, motorvärmare och kameraövervakning.
Sverigedemokraterna
Partiet har inte lämnat någon motivering
Centerpartiet
En tillgänglig kollektivtrafik i hela länet är avgörande för ett ökat resande. En rättvise fråga.
Socialdemokraterna
Det är viktigt att kollektivtrafiken finns och fungerar i hela länet.
Vänsterpartiet
Ja! Vi behöver öka tillgängligheten till kollektivtrafik om vi ska kunna förvänta oss att människor ska kunna välja bort bilen. Det är framför allt kommunerna som ansvarar för trafiken inom deras områden, men även regionen ska vara med och utveckla detta genom Kollektivtrafikmyndigheten. Generellt behövs mer resurser för att möjliggöra detta och här måste staten ta ett större finansiellt ansvar.