Tågresenärer från Sundsvall mot Umeå fick börja sina resor med att vänta i mer än en timme innan tåget lämnade stationen. Enligt Trafikverket berodde förseningen på problem med det nya signalsystemet ERTMS. Alltså samma problem som drabbat Botniabanan flera gånger sedan invigningen för två år sedan. Och man lyckades inte köra ikapp den förlorade tiden heller. När tåget till slut anlände i Örnsköldsvik hade förseningen vuxit till nästan två timmar.
– Det blev ju stopp vid två tillfällen. Informationen vi fick var att det var något fel med datacentralen i Ånge. För oss spelar det inte så stor roll. Vi har ingen tid att passa med det är ju värre för dem som har en tid att passa, säger Nils Bergström.
Totalt försenades två avgångar i vardera riktning i morse på grund av signalfel. Men Nils som rest från Stockholm hem till Örnsköldsvik tror ändå att det kan bli bra i slutändan.
– Jag hoppas att det blir snabbare då och att det inte blir så många byten. Tar man sig ner till Stockholm på fem, sex timmar så blir det nog bra, säger Nils Bergström.
I dag liknar det mest en utopi med sådana restider mellan Örnsköldsvik och Stockholm. För om man som Nils tar sig mellan Sundsvall och Örnsköldsvik på fyra timmar gäller det att inte ha någon tid att passa.
– Jag tycker att det var väldigt trevligt. det var fina vagnar och fina vyer vi åkte genom. Verkligen fin natur. Vi fick lite extra idag, säger Nils Bergström.